نظرسنجی جدید: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا بر این باورند که افغانستان ارزش جنگیدن نداشت

شهروندان آمریکا معتقدند آن کشور در افغانستان به موفقیت نرسید

تانک زرهی نیروهای آمریکایی در کابل-WAKIL KOHSAR/AFP

یک نظرسنجی تازه در آمریکا نشان داده است که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در مورد جنگ افغانستان نظر مشترکی دارند و آن اینکه افغانستان ارزش جنگیدن نداشت.

بر اساس نظرسنجی موسسه پیرسون و آژانس خبری آسوشیتدپرس، دو سوم شهروندان آمریکا معتقدند که افغانستان ارزش جنگیدن نداشته است. بر این اساس، ۶۵ درصد از دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان روی این موضوع توافق دارند که جنگ افغانستان ارزش این همه هزینه نداشت.

این نظرسنجی دو سال پس از خروج آشفته و عجولانه آمریکا از افغانستان و سقوط این کشور به‌دست طالبان صورت گرفته است. آسوشیتدپرس در گزارشی که از این نظرسنجی منتشر کرده آورده است که خروج عجولانه آمریکا از افغانستان به‌دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، باعث کاهش محبوبیت بایدن شد و در دو سال گذشته، این محبوبیت کمتر شده است.

بیشتر شهروندان آمریکا بر این باورند که آمریکا در افغانستان نتوانست به هدف‌هایی که در نظر داشت برسد، از جمله به هدف‌هایی چون کاهش نفوذ افراط‌گرایان و ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان. مارتین استفن، جمهوری‌خواه ۷۸ ساله‌ای که در شهر کارسون در ایالت نوادا زندگی می‌کند، می‌گوید که از همان آغاز مشخص بود که آمریکا در جنگ پیروز نمی‌شود. آمریکا باید به وضعی که شوروی سابق در افغانستان با آن مواجه شد بیشتر توجه می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای نظامی شوروی در سال ۱۹۸۰ وارد افغانستان شدند، اما در ۱۹۸۹ با شکست از آن کشور خارج شدند. آمریکا نخست باید درک بهتری از سیاست‌های قبیله‌ای در افغانستان می‌داشت. شاید آنگاه می‌توانست در جنگ افغانستان پیروز شود. جاستین کمپبل، دموکرات ۲۸ ساله از بروکهاون، می‌سی‌سی‌پی، نیز همین عقیده را دارد. او می‌گوید آمریکا از همان زمانی که در افغانستان مستقر شد می‌دانست که مورد حمایت افغان‌ها نیست. «من از رسیدن دوباره طالبان به قدرت اصلا راضی نیستم. اما فکر می‌کنم افغانستان ارزش آن را نداشت که نیروهای آمریکایی زمان زیادی در آن باقی بمانند.»

تقریبا نیمی از شهروندان آمریکا باور دارند که آمریکا به هدف‌های اصلی که در افغانستان داشت نرسیده است. یکی از این هدف‌ها از بین بردن افراط‌گرایی در آن کشور بود. در حدود ۴۶ درصد از دموکرات‌ها و ۴۴ درصد از جمهوری‌خواهان از بین بردن افراط‌گرایی در افغانستان را یکی از مهم‌ترین هدف‌های آمریکا می‌دانند، اما فقط ۲۵ درصد از آنان باور دارند که آمریکا در این هدف کامیاب شده است. همچنین، ۴۶ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند باور دارند که آمریکا در بازداشت و کشتن افرادی که در حمله تروریستی یازدهم سپتامبر نقش داشتند موفق بوده است. گرچه ۲۵ درصد می‌گویند آمریکا در این عرصه موفق نبوده است.

پرچم طالبان در فرودگاه بین‌المللی کابل-AFP
 

از هر پنج آمریکایی فقط یک نفر گفته‌اند که آمریکا موفق شد فرصت‌های لازم را برای زنان و دختران افغانستان بهبود بخشید و ۴۳ درصد گفته‌اند که چنین تلاش‌هایی ناموفق بوده است. اما بسیاری گفتند که اعاده حقوق زنان و دختران در افغانستان برای آن‌ها مهم است. حدود سه‌چهارم افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند که این موضوع برای آن‌ها بسیار زیاد یا تا حدودی مهم است. زنان آمریکایی بیشتر از مردان آمریکایی در مورد حقوق زنان و دختران افغانستان نگرانی داشتند. تونی دیویی، دموکرات ۷۵ ساله از ویلمینگتون، کارولینای شمالی، گفت که مطمئن نیست آمریکا در این مرحله چقدر می‌تواند برای بهبود حقوق زنان در افغانستان کاری بکند، اما احساس می‌کند زمانی که آمریکا در افغانستان حضور داشت، فرصت‌های تحصیلی برای دختران بیشتر بود.

با وجود اینکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد جنگ آمریکا در افغانستان نظر مشترکی دارند، در مورد نقش کنونی آمریکا در افغانستان دیدگاهی کاملا متفاوت دارند. در حدود ۵۵ درصد از جمهوری‌خواهان بر این عقیده‌اند که آمریکا باید همچنان نقش فعالی در افغانستان داشته باشد. اما تنها ۱۵ درصد از دموکرات‌ها باور دارند که آمریکا باید همچنان موضع فعال و پویا در افغانستان داشته باشد.

مردم آمریکا با وجود اینکه در مورد جنگ افغانستان آگاهی خوبی دارند، در مورد افغان‌هایی که سال‌ها با نیروهای آمریکایی همکاری داشته‌اند آگاهی کمتری دارند. بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر، ۶۸ درصد از بزرگ‌سالان در مورد جنگ آمریکا در افغانستان و خروجش از آن کشور آگاهی دارند. همچنین، ۵۹ درصد از سلطه طالبان بر افغانستان اطلاع دارند و ۶۴ درصد نیز در مورد اینکه طالبان محدودیت‌های زیادی بر شهروندان افغان اعمال کرده شنیده‌اند. اما تعداد کمی از شهروندان آمریکا در مورد برخورد طالبان با افغان‌هایی که سال‌ها با نیروهای آمریکایی همکار بودند شنیده‌اند. در میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، ۴۷ درصد می‌گویند که در این مورد چیزهایی شنیده‌اند.

مایکل میچل، مدیر اجرایی موسسه «هیچ‌کسی پشت سر نماند»، که برای اسکان مجدد افغان‌هایی که به آمریکا می‌آیند فعالیت می‌کند، می‌گوید نتایج نظرسنجی همان چیزی است که موسسه‌اش می‌خواهد تعمیم دهد. او می‌گوید: « بیشتر آمریکایی‌ها زمانی که می‌شنوند افغان‌ها سال‌ها با نیروهای آمریکایی در افغانستان همکاری کرده‌اند، شگفت‌زده می‌شوند. شهروندان ما پس از این اطلاع از این موضوع، به همکاری با افغان‌ها و کمک به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند.»

این نظرسنجی از ۲۱ تا ۲۵ سپتامبر (۳۰ شهریور تا ۳ مهر) در سراسر آمریکا صورت گرفت و نشان داد که شهروندان آمریکا به‌هیچ‌وجه علاقه به حضور آمریکا در افغانستان نداشته‌اند.

بیشتر از جهان