ترامپ: اگر پلوسی جزییات حمله به سلیمانی را می‌دانست عملیات لو می‌رفت

ترامپ در اولین کارزار انتخاباتی سال 2020 به برنی سندرز و نانسی پلوسی حمله کرد

ترامپ ادعا می‌کند که اگر جزئیات حمله ایران را به پلوسی می‌گفت، او آن را به رسانه‌ها می‌داد: «او مثل یک انسان سالم رفتار نمی‌کند»- SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ به شدت به نانسی پلوسی تاخت و بدون ارائه هیچ شاهدی ادعا کرد که اگر او و دیگر نمایندگان دموکرات، اسرار عملیات کشتن قاسم سلیمانی را می‌دانستند، آن را به رسانه‌ها می‌دادند.

پس از آنکه مجلس نمایندگان لایحه‌ای را تصویب کرد که هدف آن محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهوری برای اقدام نظامی بیشتر علیه تهران است، ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در اوهایو رئیس مجلس را به سخره گفت.

ترامپ، با اشاره به کشتن سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در جمعه گذشته، ادعا کرد: «دموکرات‌های چپ افراطی از کشتن این تروریست وحشتناک که استاد بمب‌های کنارجاده‌ای بود عصبانی شده‌اند. او کسی بود که در جاهای مختلف، غیرنظامی‌ها را سلاخی کرده بود.»

او در ادامه گفت: «و اینجا ما برنی و نانسی پلوسی را داریم...همه می‌خواهند بگویند چطور جرئت کردید و او را از سر راه برداشتید؟ شما باید از کنگره اجازه بگیرید. باید بیایید کنگره و به ما بگویید می‌خواهید چه کار کنید. باید بیاید و به ما بگویید، تا ما هم بتوانیم با کانال‌های اخبار جعلی تماس بگیریم و عملیات را لو بدهیم.»

ترامپ ادعا كرد كه او و مشاوران ارشدش باید سریع تصمیم می‌گرفتند که آیا این فرمانده 62 ساله را بکشند یا خیر؛ اقدامی كه باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، رؤسای جمهوری قبل از ترامپ، هر دو به آن فکر کرده بودند اما به این نتیجه رسیده بودند که منطقه را به شدت دچار التهاب خواهد کرد.

او افزود: «ما باید تصمیم می‌گرفتیم. وقت نداشتیم با نانسی - که مثل یک انسان سالم رفتار نمی‌کند، تماس بگیریم.»

او همچنین از این مراسم برای هشدار دادن به کسانی که به فکر حمله به آمریکا هستند استفاده کرد و گفت: «ما به دنبال دوستی هستیم، نه دشمنی. اما گر جرئت کنید که شهروندان ما را تهدید کنید، شدیدا خودتان را به خطر می‌اندازید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین کارزار انتخاباتی ترامپ در سال 2020 و بعد از کشتن قاسم سلیمانی، در مرکز هانتینگتن واقع در در تولدو ایالت اوهایو برگزار شد.

این ایالت در میانه غربی آمریکا - که روزگاری ایالت سرنوشت‌ساز در انتخابات بود، در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای جمهوری‌خواه شده است. ترامپ در سال 2016 در آنجا هیلاری کلینتون را 52 به 44 شکست داد.

این پیروزی ترامپ در حالی صورت گرفت که در دو دوره قبل از آن، یعنی در سالهای 2012 و 2008 اوباما در آنجا برنده شده بود. ترامپ برای اینکه در انتخابات ماه نوامبر واقعا شانس برنده شدن داشته باشد باید این ایالت‌ها را حفظ کند.

به گفته روزنامه «یواس‌ای تودی» اواخر ماه جاری، ترامپ دو کارزار دیگر برگزار خواهد کرد، یکی در ایالت پُرچالش ویسکانسین، که در سال 2016 او با اختلاف اندکی برنده شد، و دیگری ایالت نیوجرزی که او خیلی دوست دارد در سال 2020 برنده آن باشد. این ایالت که کلینتون در سال 2016، 55 به 41 در آن برنده شد، 14 رأی مجمع گزینندگان را دارد.

این کارزار، که در آن ترامپ به سایر اعضای ترقی‌خواه حزب دموکرات - از جمله ایلهان عمر و الکساندریا اوکاسیو-کورتز نیز حمله کرد، در حالی برگزار شد که مناقشه بر سر اینکه سلیمانی واقعاً تهدیدی برای ایالات متحده محسوب می‌شود یا نه، هچمنان ادامه دارد.

علاوه بر تردید بسیاری از دموکرات‌ها در مورد مناسب بودن زمان کشتن این فرمانده نظامی ایرانی، حداقل دو قانون‌گذار جمهوری‌خواه از اطلاعاتی که در این مورد به آنها داده شده انتقاد کرده‌اند.

مایک لی، نماینده جمهوری‌خواه اهل ایالت یوتا، گفت: «احتمالا این بدترین جلسه توجیهی است که در طول نه سال خدمت در مجل سنا تجربه کرده‌ام. این توهین‌آمیز و تحقیرکننده است. در حالی که آن‌ها داشتند به ما می‌گفتند که پسرها و دخترهای خوبی باشیم و برویم بیرون و در این مورد با مردم صحبت نکنیم، بعد از 75 دقیقه مجبور شدند جلسه را ترک کنند. این به نظر من کاملا نابخردانه است.»

قبل از آنکه دموکرات‌ها، و سه نماینده جمهوری‌خواه لایحه‌ای را تصویب کنند - که ترامپ را ملزم می‌کند قبل از انجام هر حمله دیگری علیه ایران از کنگره اجازه بگیرد، خانم پلوسی به خبرنگاران گفت هیچ نشانه‌ای نمی‌بیند که ثابت کند حالا که سلیمانی مرده است، آمریکا امن‌تر شده است.

او گفت رفتار دولت با کنگره «تحقیرآمیز بوده است. به نظر ما، رئیس جمهوری - دولت - هفته گذشته یک حمله هوایی تحریک‌آمیز و نامتناسب علیه ایران انجام داد که آمریکایی‌ها را به خطر انداخت. و این کار را بدون مشورت با کنگره انجام دادند.»

© The Independent