روش خواب اسکاندیناویایی: استفاده از ملافه آری یا نه؟

در روش خواب اسکاندیناویایی به جای یک پتو از دو پتو استفاده می‌شود

استفاده از ملافه و لحاف روکش‌دار به گرم شدن بیشتر در زمستان کمک می‌کند ـ Canva

با فرا رسیدن پاییز و نزدیک شدن به دمای پایین‌تر، مردم در تیک تاک درباره روش خواب اسکاندیناویایی صحبت می‌کنند.

این روش از شیوه‌های خواب رایج در این منطقه برآمده است که در آن به‌جای استفاده از یک لحاف از دو لحاف روی تخت استفاده می‌شود. این روش غالبا به افرادی که با شریک زندگی‌شان روی یک تخت می‌خوابند توصیه شده است تا مانع پتوکشی آن‌ها در نیمه‌های شب شود. هرچند آمریکایی‌ها از این ایده خوششان آمده، اما از آن موقع بحثی جدید مطرح شده که آیا ملافه روانداز برای خواب خوب شبانه لازم است یا خیر.

زنی اهل سوئد به نام سیسیلیا بلومدال، به‌تازگی ویدیویی را در صفحه تیک تاک خود منتشر کرده است و در آن از روش‌هایی صحبت می‌کند که بهترین نتیجه را از آن‌ها گرفته، و از‌جمله به آویزان کردن لحاف و ملافه‌ها در هوای باز برای باد خوردن آن‌ها اشاره کرده است.  

@sejsejlija Replying to @bksvincent I SWEAR by these tips in order to have amazing sleep #winteriscoming #sleephack #scandinaviansleephack #scandinaviansleepmethod #svalbard Clair de lune/Debussy - もつ

بلومدال همان‌طور که به بینندگانش نشان می‌داد چطور رختخوابش را مرتب می‌کند، توضیح داد که در آمریکا معمولا از یک ملافه روانداز و یک روتختی روی آن استفاده می‌شود، اما روش خواب اسکاندیناویایی با این فرق دارد و گفت که به‌جای آن فقط از لحاف و روکش لحاف استفاده می‌کنند.

بسیاری از بینندگان به بخش نظرهای پست او رفتند تا درمورد میزان علاقه خود به استفاده از این روش صحبت کنند. یک نظردهنده به شوخی گفت:«اکنون به فنلاند آمده‌ام و اتاق هتل دو لحاف دارد. من خوشم می‌آید، اما شوهرم مطمئن است که می‌خواهم از او طلاق بگیرم.»

نظردهنده دیگری که موافق این روش است، نوشت:«استفاده از دو لحاف بهترین تصمیمی بود که وقتی خانه را عوض کردیم گرفتیم.»

بلومدال تنها کاربر تیک تاک نیست که این روش را توصیه می‌کند. اریکا استولمن داودی، اهل آمریکا، نیز این روش را اجرا کرده و آن را در ویدیویی با عنوان «اجرای روش خواب اسکاندیناویایی» برای بینندگانش منتشر کرده که در آن شکل اتاق خوابش را تغییر داده است.

داودی روتختی‌اش را برداشت و به جای آن دو لحاف تک‌نفره گذاشت و گفت:«از روکش لحاف خبری نیست. این چیزها کاملا بی‌مصرف هستند – از شرشان خلاص شوید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین توصیه خاص درنهایت موجب ناراحتی طرفداران روکش لحاف شد. یک نظردهنده نوشت: «باید ملحفه‌ای رویم باشد زیرا اگر گرمم شود، باز هم می‌خواهم رواندازی داشته باشم! در غیر این صورت هیولاها به سراغم می‌آیند...»‌

یکی دیگر از نظردهندگان موافق نوشت: «با حذف روکش لحاف، من را از دست دادی – فکرش را بکن که هر هفته شستن لحاف چقدر آدم را از پا درمی‌آورد.»

با این حال، سایر بینندگان با داودی موافق بودند و می‌گفتند استفاده از روکش لحاف  فایده‌ای ندارد. یک نفر نوشت: «چه کسی این روزها روی لحافش روکش می‌کشد؟ روکش‌های لحاف/ملافه تخت‌تان را هر هفته بشویید و لحاف را فصلی یک بار بشویید، این خیلی زیباتر است.»  

برخی از مردم گفتند که در آب‌و‌هوای گرم‌تر زندگی می‌کنند، و به همین دلیل از افزودن یک لایه اضافی روی ملافه خوششان نمی‌آید.

یک نفر نوشت:«من از ملافه روکش متنفرم. ما در فلوریدا زندگی می‌کنیم که کلی لحاف و ملافه روی هم می‌کشند. ما به جای یک روتختی بزرگ از یک ملافه و یک لحاف استفاده می‌کنیم.»

بحث آنقدر داغ شد که داودی ویدیوی دیگری تهیه کرد و در آن همان پاسخ را تکرار کرد. او در این ویدیو گفت از اینکه این موضوع تا این حد «جنجالی»‌ شد متعجب است، چون وقتی او از ملحفه استفاده می‌کند، معمولا به پایین تخت هل داده می‌شود.

او برای افرادی که نگران بهداشت لحاف بدون روکش بودند، افزود که لحاف‌هایش را به‌طور منظم می‌شوید.

© The Independent

بیشتر از زندگی