جمهوری‌خواهان روابط رابرت مالی با شبکه نفوذ تهران را بررسی می‌کنند

قانون‌گذاران می‌خواهند بدانند آیا این شبکه بر سیاست‌های خارجی آمریکا تاثیر گذاشته است یا خیر

چند کمیته در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در حال تحقیق در مورد شبکه نفوذند‌ــ AFP

رهبران حزب جمهوری‌خواه در کمیته‌های امور خارجه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، در مورد ارتباط رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، با شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در ایالات‌ متحده آمریکا تحقیقاتی مشترک را آغاز کرده‌اند.

این خبر را واشنگتن فری‌بیکن اعلام کرد و در گزارشی نوشت که قانون‌گذاران می‌خواهند بدانند آیا رابرت مالی در ارتباط با شبکه نفوذ تهران تعلیق شده است یا خیر.

بر مبنای این گزارش، سناتور جیمز ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، و سناتور مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از وزارت خارجه این کشور خواسته‌اند درباره علت تعلیق رابرت مالی توضیح دهد.

این درخواست پس از افشاگری ارتباط دست‌کم سه تن از نزدیکان این دیپلمات ارشد با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شد. گفته می‌شود دینا اسفندیاری، علی واعظ و آرین طباطبایی سه عضو شبکه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در دولت ایالات‌ متحده‌اند. از بین آنان، آرین طباطبایی سمت دولتی نیز دارد و از مقام‌های ارشد پنتاگون است.

مجوزهای امنیتی رابرت مالی، نماینده ایالات‌ متحده در امور ایران از اوایل سال ۲۰۲۳ به دلیل احتمال «سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه» لغو شد. پس از آن، سمافور و ایران اینترنشنال عملیات نفوذ جمهوری اسلامی در دولت آمریکا را افشا کردند. به دنبال گزارش سمافور، سوالاتی درباره علت تعلیق رابرت مالی مطرح شد.

واشنگتن فری‌بیکن با استناد به نامه جمهوری‌خواهان به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نوشت که در این نامه آمده که مشخص شدن علت تعلیق مالی به‌تنهایی گام مهمی در جهت کشف لایه‌های «شبکه نفوذ بدخیم تهران» در آمریکا خواهد بود. 

جمهوری‌خواهان می‌خواهند بدانند آیا این شبکه توانسته است در دولت ایالات‌ متحده نفوذ کند و بر سیاست‌های خارجی این کشور تاثیر بگذارد یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانون‌گذاران نگرانی‌های خاصی را مطرح کرده‌اند؛ از جمله اینکه چند نفر از اعضای شبکه نفوذ به‌طور مستقیم و ادامه‌دار با مقام‌های حکومت ایران ارتباط داشته‌اند.

اینک چندین کمیته در مجلس نمایندگان و سنا در حال تحقیق در مورد شبکه نفوذند. این تحقیقات در ارتباط با آرین‌ طباطبایی که از مقام‌های ارشد پنتاگون است و در وزارت خارجه هم با رابرت مالی همکاری می‌کرد، به‌طور گسترده‌تر در جریان است.

وزارت خارجه آمریکا به‌رغم درخواست قانون‌گذاران، از در اختیار گذاشتن اطلاعات کامل خودداری کرده است. جمهوری‌خواهان در نامه‌شان تاکید کرده‌اند که «مانع‌تراشی مداوم وزارت خارجه از ارائه اطلاعات اولیه، نگرانی‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و عملا نظارت کنگره بر دولت و سیاست‌های ایالات‌ متحده با ایران را مسدود می‌کند».

قانون‌گذاران همچنین از وزارت خارجه خواسته‌اند درباره جزئیات نقش رابرت مالی و همکارانش از جمله طباطبایی در دیپلماسی با ایران از جمله توافق مبادله زندانیان که به آزادسازی شش میلیارد دلار برای حکومت تندرو منجر شد، شفاف‌سازی کند.

واشنگتن‌ فری‌بیکن پیش‌تر نیز در گزارشی نوشته بود که اعضای شبکه نفوذ جمهوری اسلامی از جمله علی واعظ، همکار سابق رابرت مالی، به مقام‌های ارشد دولت بایدن دسترسی داشته‌اند و علی واعظ به‌منظور دیدار با آنان به کاخ سفید تردد می‌کرده است.

بر مبنای گزارش سمافور، علی واعظ، تحلیلگر ایران در گروه بین‌المللی بحران، متهم است که به‌عنوان عضوی از یک شبکه نفوذ گسترده تحت کنترل جمهوری اسلامی، به «پیشبرد اهداف موردنظر تهران» در واشنگتن کمک می‌کرده است.

در این گزارش آمده بود که واعظ با مقام‌های ارشد دولت ایران در ارتباط بوده و به‌عنوان بخشی از عملیات نفوذ که از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مدیریت می‌شد، عمل می‌کرده است.