اعلان جنگ نامزدهای جمهوریخواه علیه قاچاق مواد مخدر از مرز مکزیک

جمهوریخواهان سیاست‌های دولت جو بایدن را در مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر از مرز مکزیک ناموفق می‌خوانند

مرزبان آمریکایی در منطقه قاچاق مواد مخدرJesus Alcazar / AFP

در تازه‌ترین مناظره میان نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات‌ متحده، این بار بحث مبارزه سخت با قاچاق مواد مخدر از مرز مکزیک و مقابله بی‌سابقه با اعضای کارتل‌های مواد مخدر گرم بود. تمام نامزدها با انتقاد از دولت بایدن، از سختگیری‌های جدید و مقابله جدی با کارتل‌های مواد مخدر در صورت پیروزی در انتخابات، خبردادند. 

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و از نامزدهای جمهوریخواهاندر انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴، در تازه‌ترین مناظره انتخاباتی اولیه نامزدهای این حزب، خواستار شلیک مستقیم و قتل افراد مظنون به قاچاق مواد مخدر در مرز مکزیک و ایالات متحده شد. 

ویوک رامازوامی، دیگر نامزد این حزب در انتخابات پیش رو، نیز رهبران مکزیک را «شوگر ددی»های کارتل‌های مواد مخدر خواند و اعلام‌ کرد که اگر رئیس جمهوری شود، «پدر جدیدی در شهر حضور خواهد داشت». منظور او بی‌تردید وعده سختگیری‌های شدیدتر علیه قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک است. 

دونالد ترامپ، محبوب‌ترین نامزد جمهوریخواهان در میان رای‌دهندگان این حزب، هم در هفته‌های اخیر بارها دولت مکزیک را دلیل اصلی برخی از مهم‌ترین مشکلات آمریکا دانسته است. ترامپ تاکید دارد که در صورت راهیابی مجدد به کاخ سفید، قطعا تدابیر شدید نظامی را در مرز ‌آمریکا و مکزیک تقویت خواهد کرد. 

اغلب نامزدهای جمهوریخواه می‌گویند که در صورت ادامه قاچاق موادمخدر از مکزیک به ایالات متحده و چنانچه در انتخابات پیش ‌‌رو پیروز شوند، بی‌تردید بحث جنگ با [کارتل‌های مواد مخدر در] مکزیک را در دستورکار قرار می‌دهند. 

فقط در سال گذشته میلادی نزدیک به ۷۵۰۰ آمریکایی در اثر اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی همچون فنتانیل، جان باخته‌اند. آمار جان‌باختگان اعتباد به این مواد، در دهه گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته ‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش نرخ مرگ‌و‌میر معتادان به مواد مخدر در ایالات ‌متحده، از مهم‌ترین نقدهایی است که خانواده قربانیان علیه دولت جو بایدن، رئیس ‌جمهوری دموکرات ایالات‌ متحده، مطرح می‌کنند. خانواده‌های قربانیان اعتیاد می‌گویند کاخ سفید علیه «شدیدترین بحران مواد مخدر تاریخ این کشور» هیچ اقدام عملی نکرده ‌است. 

فنتانیل از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر شهروندان آمریکایی در سال‌های گذشته بوده ‌است. بخش اعظم قاچاق این ماده مخدر، از طریق مکزیک صورت می‌گیرد. 

رادان توماس، بنیانگذار «صدای هشیاری»، انجمن مبارزه با مواد مخدر، به خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید که دولت جو بایدن واکنش درستی به بحران قاچاق فنتانیل نشان نداده ‌است. توماس و جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان اعتیاد به مواد مخدر در آمریکا، در نامه‌ای به خطاب به تمام نامزد‌های ریاست‌جمهوری ایالات‌ متحده، از آن‌ها خواسته‌اند که هر کاری می‌توانند، برای جلوگیری از ساخت و ورود و قاچاق مواد مخدر به آمریکا انجام دهند. 

توماس که دختر ۳۲ ساله‌اش را در اثر سو‌ء‌مصرف فنتانیل از دست داده‌ است، به اسوشیتدپرس گفت: «فنتانیل چیزی است که قبلا مشابه آن را ندیده‌ایم. ما زمانی برای تلف‌ کردن نداریم. باید هرچه سریع‌تر اقدامات فوری انجام گیرد.» 

 کاخ سفید بودجه برنامه‌های ملی را برای کاهش سوء‌مصرف فنتانیل تامین کرده و برخی از شرکت‌های چینی را که به صدور مواد شیمیایی لازم برای تولید این دارو [به مکزیک] متهم‌اند، تحریم کرده است. مکزیک در حل مشکل خود با تولید و قاچاق فنتانیل شکست خورده است. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌ جمهوری مکزیک، مکررا تولید مواد افیونی مصنوعی را در کشورش، به‌‌رغم شواهد فراوان این موضوع، انکار می‌کند.

بر اساس اطلاعات سازمان گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده، ماموران مرزی آمریکا بین سپتامبر و اوت ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۳ تن فنتانیل را در مرز ایالات متحده و مکزیک کشف و ضبط کرده‌اند.

بیشتر از جهان