بایدن در مواجهه با هجوم مهاجران غیرقانونی سیاست‌های مهاجرتی ترامپ را از سر می‌گیرد

بایدن در کارزار انتخاباتی‌اش، بارها از ساخت دیوار انتقاد کرده بود و می‌گفت «در دولت من حتی یک وجب دیوار ساخته نمی‌شود»

دولت بایدن با اعتراف به شدت بحران مهاجران، طرح ازسرگیری ساخت دیوار در امتداد مرز آمریکا با مکزیک را به‌سرعت دنبال می‌کند. این در حالی است که ساخت دیوار مرزی از سیاست‌های مهاجرتی دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود و جو بایدن ضمن انتقاد شدید از این سیاست، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، حتی «یک وجب دیگر» دیوار نمی‌سازد. حالا او نه تنها ۲۶ قانون فدرال را نقض می‌کند تا دیوار مرزی را دوباره بسازد، بلکه پروازهای مستقیم اخراج مهاجران ونزوئلایی از آمریکا را از سر می‌گیرد.

به گزارش نیویورک پست، الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، با اشاره به «نیاز فوری و شدید به ساخت موانع فیزیکی» برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران بیشتر، اعلام کرد در جنوب شرق تگزاس حدود ۳۰ کیلومتر دیوار ساخته خواهد شد.

بایدن در کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۰، بارها مخالفت علنی‌اش با ساخت دیوار را ابراز کرده بود و می‌گفت: «در دولت من حتی یک وجب دیوار ساخته نمی‌شود.»

او پس از ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۲۱، در فرمانی اجرایی، ساخت دیوار را «هدر دادن پول» خوانده بود.

اما اکنون برای تسریع روند کار، ساخت دیوار را از دست‌کم ۲۶ قانون فدرال معاف می‌کند، از جمله قانون «آب آشامیدنی سالم» و «قانون هوای پاک».

بر اساس سندی که مایورکاس امضا کرد، از آوریل تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳، فقط از منطقه مرزی «ریو گراند ولی» در جنوب شرق تگزاس، که یکی از ۹ منطقه مرزی جنوب آمریکا است، ۲۴۵ هزار نفر غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند.

جورج پی. بوش، سیاستمدار جمهوری‌خواه از تگزاس و برادرزاده جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری سابق، به نیویورک پست گفت این خبر نشان می‌دهد که بایدن دارد «با واقعیت روبه‌رو می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «بایدن همیشه گفته است که یک وجب دیگر دیوار ساخته نخواهد شد، اما ابعاد بحران مرزی به حدی رسیده است که حتی رهبران دموکرات از بایدن خواسته‌اند اقدامی کند.»

بایدن در پاسخ به خبرنگاران مدعی شد که دستش بسته است و نمی‌تواند جلو ساخت بخش‌های جدید دیوار مرزی را بگیرد زیرا کنگره بودجه‌ای را که در سال ۲۰۱۹ به این کار اختصاص داده بود لغو نمی‌کند.

دونالد ترامپ  در واکنش به این موضوع، در رسانه اجتماعی‌اش، تروث سوشال، نوشت: «آیا جو بایدن از من و آمریکایی‌ها عذرخواهی خواهد کرد که این‌قدر طول کشید تا تکانی به خودش بدهد، و اجازه داد سیل ۱۵ میلیون مهاجر غیرقانونی از جاهای ناشناخته به کشور سرازیر شود.»

ازسرگیری پروازهای مستقیم دیپورت مهاجران ونزوئلایی

علاوه بر ساخت دیوار مرزی، دولت بایدن روز پنجشنبه ۵ اکتبر اعلام کرد پروازهای مستقیم اخراج ونزوئلایی‌هایی که غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، یک مقام ارشد دولت بایدن گفت افرادی که پس از ژوییه وارد خاک آمریکا شده‌ بودند شناسایی شده‌اند و در روزهای آتی از کشور اخراج می‌شوند.

دولت بایدن ماه گذشته تمام ونزوئلایی‌هایی را که پیش از اوت در آمریکا زندگی می‌کردند مشمول «وضعیت مصونیت موقت» اعلام کرد، که به آن‌ها امکان می‌دهد بدون ترس از دیپورت در کشور بمانند و مجوز کار دریافت کنند. اکنون، اخراج مهاجرانی که پس از ژوییه وارد آمریکا شده‌اند در تضاد با این تصمیم است که ماه اوت را مبنا قرار داده بود.

بنا بر اعلام اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، فقط در یک روز ۶۵۰۰ مهاجر ونزوئلایی از مرز عبور کرده‌اند.

ساخت دیوار مرزی به قیمت نقض قوانین فدرال

دولت بایدن همچنین تایید کرد ساخت دیوار مرزی در جنوب تگزاس را از ۲۶ قانون فدرال معاف کرده است، از جمله قانون آب آشامیدنی سالم، قانون هوای پاک و قانون گونه‌های در معرض خطر، تا حدود ۳۰ کیلومتر دیوار در استار کانتی کشیده شود.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، دونالد ترامپ در این زمینه در رسانه ‌اجتماعی‌‌اش، تروث سوشال، نوشت: «بایدن تمام قوانین زیست‌محیطی موجود را می‌شکند تا ثابت کند حق با من بود».

سازمان‌های محیط زیستی و حقوق بشری از این اقدام دولت بایدن انتقاد کرده‌اند و منطقه ساخت دیوار مرزی را «آخرین نواره زیستگاه برای شمار زیادی از گونه‌ها» خواندند. جیم چپمن، ٰمدیر گروه حامی محیط زیست «دوستان کریدور حیات وحش»، گفت: «شما نه تنها جلو مردم و رودخانه، بلکه مقابل حیات وحش دیوار می‌کشید که هنگام سیل سعی می‌کنند از رودخانه فاصله بگیرند یا سعی دارند به آب برسند. این رودخانه تنها آب موجود است.»

روبرتو لوپز، مدافع برنامه «فراسوی مرزها» در «پروژه حقوق مدنی تگزاس»، با اشاره به دولت‌های پیشین گفت: «اوباما دیوار بوش را ساخت، و حالا بایدن دارد دیوار ترامپ را می‌سازد.»

بیشتر از جهان