هه‌نگاو: آرمیتا گراوند در ایستگاه مترو هدف حمله فیزیکی ماموران قرار گرفت

اعتراف‌گیری از خانواده؛ مادر آرمیتا تلویحا «افت فشار» دخترش را تایید نکرد

آرمیتا گراوند ۱۶ ساله و اصالتا اهل کرمانشاه است‌ــ رسانه‌های اجتماعی

دو روز پس از اینکه آرمیتا گراوند در مسیر مدرسه از ایستگاه مترو شهدا در حالت بیهوشی به بیمارستان منتقل شد، خبرگزاری دولتی ایرنا ویدیویی از مادر و پدر این دختر نوجوان منتشر کرد. در این ویدیو که مشخص نیست تحت چه شرایطی از خانواده گرفته شده است، مادر آرمیتا تلویحا «افت فشار» دخترش را که پیش‌تر مدیرعامل مترو مطرح کرده بود، رد می‌کند.

آرمیتا گراوند صبح یکشنبه ۹ مهر در حال رفتن به مدرسه در ایستگاه مترو شهدا به‌طرز مشکوکی بیهوش و به‌ بیمارستان منتقل شد. شامگاه یکشنبه خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مبنی بر اینکه ماموران مترو به دلیل حجاب نداشتن این دختر نوجوان او را «هل‌» داده‌اند و او در اثر اصابت سرش به میله آهنی به کما رفته است.

صبح دوشنبه، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا مدعی شد که این دختر نوجوان در اثر «افت فشار» بیهوش شده و بین او و ماموران مترو هیچ درگیری رخ نداده است.

عصر دوشنبه، مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق که برای پیگیری حادثه به بیمارستان فجر نیرو هوایی مراجعه کرده بود، بازداشت شد. دستگیری چندساعته خبرنگار روزنامه شرق و بی‌پاسخ ماندن ابهام‌ها واکنش گسترده کاربران و رسانه‌ها را در پی داشت و احتمال‌ ضرب‌وجرح این دختر نوجوان را تقویت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح سه‌شنبه، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با تایید هویت آرمیتا گراوند، در گزارشی نوشت که این دختر نوجوان «در اثر ضرب‌‌وجرح ماموران ویژه حجاب اجباری در مترو تهران، به کما رفته و در بیمارستان فجر نیرو هوایی تهران تحت تدابیر شدید امنیتی بستری است».

بر مبنای این گزارش، آرمیتا گراوند ۱۶ ساله و اصالتا اهل کرمانشاه است و در ایستگاه مترو شهدا به دلیل خودداری از رعایت حجاب اجباری هدف «حمله فیزیکی» ماموران قرار گرفته و پس از «صدمه شدید»، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است.  

هه‌نگاو در ادامه به نقل از منابع مطلع نوشت: «در حال حاضر به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر، هیچ‌گونه ملاقاتی با این دختر نوجوان حتی برای خانواده‌اش ممکن نیست.»

این نخستین‌ بار نیست که جمهوری اسلامی با هدف لاپوشانی و تحریف واقعیت، برای گرفتن اعتراف اجباری اقدام می‌کند. در ماجرای کشته شدن نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده نیز خانواده‌های این دو نوجوان جان‌باخته خیزش سراسری به اعتراف اجباری وادار شدند.

طی دو روز اخیر، انتقال این دختر دانش‌آموز به بیمارستان نظامی، ممانعت از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت او، دستگیری خبرنگار روزنامه شرق و امتناع از انتشار فیلم کامل تمام دوربین‌های مداربسته به موضوع فراگیر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و بسیاری از کاربران با هشتگ «دختر مترو» درباره احتمال وقوع یک قتل حکومتی دیگر به بهانه حجاب ابراز نگرانی کرده‌اند.