عربستان سعودی در رنسانس گردشگری است

عربستان سعودی دارای میراث فرهنگی خارق‌العاده‌ای است که مسافران را به کشف ریشه‌های باستانی آن دعوت می‌کند

شهرهای شلوغ عربستان سعودی مانند ریاض و جده به طور یکپارچه مدرنیته را با سنت ترکیب می‌کنند - Canva

عربستان سعودی، سرزمینی که به تاریخ غنی، مناطق خیره‌کننده و فرهنگ پرجنب‌وجوش آن مشهور است، به منطقه گردشگری جذاب و متنوعی تبدیل می‌شود.

به گزارش العربیه، همگام با حرکت ارکان نظام پادشاهی عربستان سعودی به سوی چشم‌انداز ۲۰۳۰، بخش گردشگری این کشور نیز به «دوره رنسانس» خود وارد می‌شود و این سرزمین را به منطقه‌ای هیجان‌انگیز و سرشار از امید برای گردشگران در سراسر دنیا تبدیل می‌کند.

العربیه انگلیسی به منظور کشف جذابیت و غنای فرهنگی عربستان سعودی، با استوارت مک‌نیر، مدیرعامل شرکت روم (ROAM) - شرکت مدیریت مقصد پیشرو با تمرکز بر سلامتی، غذا، میراث و فرهنگ – گفت‌وگو کرده است.

گنجینه و میراث فرهنگی

عربستان سعودی دارای میراث فرهنگی خارق‌العاده‌ای است که مسافران را به کشف ریشه‌های باستانی آن دعوت می‌کند. منطقه العلا از نمادین‌ترین مناطق باستانی در هگرا است. این منطقه که به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده، به «پترای سعودی» معروف است و با مقبره‌های نبطی که به زیبایی حکاکی شده‌اند، بازدیدکنندگان را به سفر در گذشته می‌برد.

افزون بر این، موزه ملی ریاض، سفری جذاب را در دل تاریخ و تکامل فرهنگی این سرزمین ارائه می‌دهد. از صحراهای سحرانگیز تا نواحی سرسبز در دل کویر و سواحل بکر، گردشگران عازم عربستان سعودی را به مکاشفه در این سرزمین سوق می‌دهد.

منطقه موسوم به «ربع الخالی»، بزرگ‌ترین بیابان شنی پیوسته در دنیا به شمار می‌رود و علاقه‌مندان را به ماجراجویی روی تپه‌های شنی و تماشای ستارگان دعوت می‌کند.

آب‌های نیلگون دریای سرخ، بهشت غواصان است، و «رشته‌کوه‌های اسیر» نیز با آب‌وهوای خنک‌تر و مناظر سرسبز، منظره‌ای با طراوت در برابر دیدگان می‌گشاید.

مدرنیته پررونق و چشم‌انداز ۲۰۳۰

شهرهای شلوغ عربستان سعودی، مانند ریاض، جده و دمام، یکپارچه مدرنیته را با سنت ترکیب می‌کنند. این سرزمین پادشاهی شاهد افزایش توسعه هتل‌های مجلل، رستوران‌های خوب و مکان‌های تفریحی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جشنواره‌‌‌های «ریاض سیزن» و «جده سیزن» نیز با رویدادهای ورزشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، جذابیت عرستان سعودی را به مثابه مقصد گردشگری پرجنبو‌جوش افزایش داده است.

یک کاتالیزور اساسی برای نوزایی گردشگری عربستان سعودی، طرح «چشم‌انداز ۲۰۲۳» است. این طرح به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان، جویای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و کاهش اتکای آن به نفت است.

شاهزاده محمد بن سلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گردشگری در عربستان سعودی ۴۰ میلیون گردشگر را جذب کرده و هدف ما ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون گردشگر در ۲۰۳۰ است.»

بر اساس گزارش بانک مرکزی عربستان سعودی، رشد چشمگیر ۲۲۵ درصدی درآمد گردشگری در سال جاری در قیاس با سه ماهه اول ۲۰۲۲ به ثبت رسیده است.

پادشاهی عربستان سعودی با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری، مانند پروژه شهر سرگرمی قیدیا، پروژه نئوم و پروژه دریای سرخ، مفهوم تازه‌ای به سفرهای مجلل می‌بخشد.

این سرمایه‌گذاری‌های بلندپروازانه، نوید جاذبه‌هایی در سطوح جهانی، استراحتگاه‌های حامی محیط ‌زیست و تجربیات فرهنگی می‌دهند و طیف گسترده‌ای از علایق را برآورده می‌کنند.

حمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی در اقدامی برای استقبال بیشتر از گردشگران، فاش کرد که طرح ویزای الکترونیکی به هشت کشور جدید گسترش یافته است. او در توییتی تایید کرد: «کشور ما گام دیگری برای گشودن درهای خود به روی دنیا و ارائه تجربه سفر آسان‌تر و ساده‌تر برای همه بازدیدکنندگان از پادشاهی عربستان سعودی برمی‌دارد.»

به گفته مک‌نیر، پادشاهی عربستان سعودی در آستانه تغییری چشمگیر برای مسافران سعودی و بین‌المللی است و این کار را با نمایش مناظر متنوع و میراث فرهنگی پیش می‌برد.

مک‌نیر گفت: «ما برخی از درخشان‌ترین استعدادهای جوان را در کشور به کار می‌گیریم و جوانان و جوامع محلی را تشویق می‌کنیم تا با ما در این بخش جدید هیجان‌انگیز همکاری کنند. تعداد کارکنان ما هم برای مطابقت با چشم‌اندازمان، به رشد ادامه خواهد داد.»

نوآوری و پایداری

مک‌نیر همچنین بر نو‌آوری و پایداری به مثابه ستون‌های اصلی در سفر‌های مجلل تاکید کرد. به باور او، نوآوری از شیوه‌های تجاری پایدار ناشی می‌شود که با حفظ حیات وحش و زیستگاه‌ها، حفظ میراث عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری در ‌انرژی‌های تجدیدپذیر و بررسی مداوم انتشار  اجتناب‌ناپذیر کربن، میسر است.

الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، با تعهد به پیشگامی در ارائه خدمات گردشگری آینده، یادآور شد: «با پیشرفت فناوری، ماندن در خط مقدم نوآوری، حائز اهمیت است.»

او تاکید کرد: «زیرساخت‌های گردشگری، برای پذیرش روندهای جدید طراحی شده‌اند و تحول دیجیتال، از اولویت‌های اصلی است. معرفی سوغاتی‌های ان‌اف‌تی، بیانیه‌ای جسورانه برای جهان است که نشان می‌دهد عربستان سعودی در حال توسعه بی‌نظیر در بخش گردشگری است.»

بیشتر از سفر