استعفای جمعی اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه شریف به دلیل فشار امنیتی

دانشگاه شریف از شهریور گذشته میزبان گسترده‌ترین و صریح‌ترین اعتراض‌های دانشجویی علیه خامنه‌ای بود

ادامه فشارهای امنیتی و سرکوب استادان و دانشجویان منتقد در ایران موجب شد تا دبیر و اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف تهران، به‌صورت گروهی از عضویت در این شورا استعفا کنند.

روز شنبه هشتم مهر ابتدا وحید کریمی، استاد دانشکده فیزیک و دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه شریف، با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که به دلیل احضار امنیتی از سوی «یک نهاد خارج دانشگاه» از سمت و عضویتش در این شورا استعفا کرده است.

او با بیان اینکه گمان نمی‌کرد که اجرای وظایف دانشگاهی‌ به احضارش از سوی «یک نهاد بیرونی» درباره مسائل دانشگاه منجر شود، نوشت: «طبیعتا ضمن استقبال از چنین مذاکره‌ای در دفتر کارم، تحکم برای حضور در نهادی خارج از دانشگاه را به طور کلی مخالف احترام به مقام همه استادان دانشگاه می‌دانم. به همین دلیل و به دلیل نیاز به صرف وقت برای انجام پژوهش‌های علمی‌ام از یک سو و ایجاد آرامش خاطر دعوت‌کنندگان به این مذاکره، از عضویت در شورای کانون صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف استعفا می‌کنم.»

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در ادامه متذکر شد که این کانون را با هدف «استفاده بهینه از نظرهای هیئت علمی و کمک به مدیریت دانشگاه‌ برای اداره هرچه بهتر امور دانشگاه» تشکیل داده بودند و تصور همه اعضا این بود که می‌توانند این وظیفه را از طریق «مذاکره سازنده با مدیریت دانشگاه و در داخل دانشگاه» به انجام برسانند اما موفق نشدند.

پس از استعفای وحید کریمی، سعید شاهرخیان، استاد دانشکده شیمی، و فردین جعفرزاده، استاد دانشکده عمران دانشگاه شریف، هم اعلام کردند که به دلایلی چون «نبود جو و شرایط مناسب برای انجام وظایف کانون صنفی استادان و نیاز به آرامش و تمرکز کافی بر امور آموزشی و پژوهشی» از عضویت در شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف تهران استعفا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه سهراب راهوار، استاد دانشکده فیزیک، و علی عابدیان، استاد دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، هم خبر استعفایشان از شورای مذکور را رسانه‌ای کردند. علی عابدیان در نامه اعلام استعفایش، با بیان این جمله که «آستانه تحمل یک مجموعه بسیار کوچک در دانشگاه در حد دو یا چند بیانیه صنفی هم نیست»، به فشارهای امنیتی حراست دانشگاه شریف بر استادان مستقل اشاره کرد.

علی شریفی‌زارچی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر، وحید کریمی‌پور، استاد دانشکده فیزیک، سعید شاهرخیان، استاد دانشکده شیمی، سهراب راهوار، استاد دانشکده فیزیک، علی عابدیان، استاد دانشکده مهندسی هوافضا، آرش امینی، استاد دانشکده مهندسی برق و ابراهیم آزادگان، استاد گروه فلسفه علم، هفت عضو شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف‌ بودند که اکنون منحل شده است.

این استادان بنام و برجسته دانشگاه شریف ۲۱‌ آبان‌ ۱۴۰۱ در انتخابات شورای صنفی استادان و با رای ۱۶۰ تن از استادان این دانشگاه به عنوان اعضای شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف انتخاب شدند، اما مدتی پس از آغاز فعالیت این شورا و پیش از استعفاهای اخیر، آرش امینی از عضویت در آن استعفا کرد و سپس علی شریفی زارچی نیز به دلیل طرح انتقادهایی از عملکرد نظام جمهوری اسلامی، از دانشگاه شریف اخراج شد.

در نتیجه اکنون تنها ابراهیم آزادگان در شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف باقی مانده که به نوشته روزنامه داخلی دانشگاه شریف، شورای صنفی استادان دانشگاه صنعتی شریف فارغ از تصمیم این استاد در مورد استعفا کردن یا نکردن، به دلیل دخالت و فشار نهادهای سرکوبگر اطلاعاتی عملا منحل شده است.

دستگاه‌های قضایی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی به همراه وزارت علوم دولت ابراهیم رئیسی در یک ماه اخیر تصفیه گسترده دانشگاه‌ها از استادان منتقد و اخراج یا تمدید نکردن قرارداد ده‌ها تن از استادانی را که از زمان آغاز خیزش سراسری، از نیروهایی که شهروندان و دانشجویان معترض را به قتل رساندند، حمایت نکردند، آغاز کردند. طی این مدت، استادان زیادی در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه کرمان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه هنر، دانشگاه بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه گیلان و دیگر دانشگاه‌های ایران اعلام کرده‌اند که به‌ دلیل حمایت از دانشجویان معترض از کار «تعلیق» یا «اخراج» شده‌‌اند.

دانشگاه شریف که از شهریور گذشته میزبان گسترده‌ترین و صریح‌ترین اعتراض‌های دانشجویی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود، در یک سال اخیر با موج بزرگ‌تر اخراج‌ها، بازداشت‌ها و آزارهای امنیتی دانشجویان و استادان مواجه شده است.

در یک نمونه، شامگاه یکشنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ که به «یکشنبه سیاه دانشگاه شریف» معروف شد، نیروهای وابسته به سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و بسیج به همراه شمار زیادی از «لباس‌شخصی‌ها» دانشگاه صنعتی شریفرا به محاصره کردند و سپس به محوطه وارد شدند و در ادامه با حمله به دانشجویان، ضمن ضرب‌وشتم و تیراندازی، شماری از آن‌ها را زخمی و ده‌ها دانشجو را بازداشت کردند.