اغلب جان‌باختگان در سانحه هواپیمایی اوکراین ایرانی هستند

مقامات ایرانی می‌گویند که جعبه سیاه هواپیما را به اوکراینی‌ها نمی‌دهند

یک فروند فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی سقوط کرد. این هواپیما از نوع بویینگ ۷۳۷ مکس ۸ که قبلا به دلیل نقص فنی زمین‌گیر شده بود،‌ نیست. 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، هم درباره سقوط هواپیمای اوکراینی بیانیهای منتشر کرده است و با بازماندگان قربانیان هم‌دردی کرده و گفته که ۶٣نفر از سرنشینان هواپیما کانادایی بوده‌اند و اطمینان داده که کشورش در این زمینه تحقیقات کاملی برای روشن شدن دلایل سقوط انجام خواهد داد. 

از سوی دیگر وادیم لوكاچویچ ، كارشناس مستقل هواپیمایی روسیه ، به ایندیپندنت انگلیسی گفته که «از شواهد موجود مشخص است كه در هواپیما نوعی آتش سوزی وجود داشته و برخوردی با این هواپیما باعث این آتش‌سوزی شده است».

به نوشته ایندیپندنت انگلیسی سفارت اوکراین در تهران بیانیه‌ای را که در آن ذکر شده بود هواپیمای مسافربری این کشور در نزدیکی تهران به دلیل مشکلات فنی سقوط کرده از روی وبسایت خود حذف کرد و این بیانیه از دسترس خارج شده است. رییس‌جمهور اوكراین هم دقایقی پس از اظهارات اولیه خود، تلویحا احتمال عمدی بودن سقوط هواپیما را مطرح و اعلام دلیل اصلی آن را به نتیجه تحقیقات رسمی موكول كرد. «ولادیمیر زلنسکی»، اعلام کرد: «هواپیمای سقوط شده در ایران هیچ ایراد فنی نداشته است». 

خبرگزاری فارس نیز تعداد کشته شدگان را ١٧٦ نفر اعلام کرده و فهرست اسامی آنان را منتشر کرده است. براساس این فهرست، ١٤٧ تن از مسافران ایرانی، ١٢ تن شهروند افغانستان، ٤ نفر شهروند سوئد، ٢ نفر شهروند اوکراین و ٢ نفر شهروند کانادا بودند. این پرواز ٩ خدمه داشت. ٧٠ نفر از قربانیان مرد، ٨١ نفر زن، ١٥ نفر کودک و یک نفر نوزاد گزارش شده است.

 

به گزارش ایسنا، اخبار اولیه حاکی است؛ این هواپیما که بامداد امروز (چهارشنبه) عازم کی‌یف پایتخت اوکراین بوده است ۱۸۰ مسافر و خدمه داشته است.

همچنین سخنگوی شهر فرودگاهی امام‌خمینی گفت: ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز هواپیمایی اوکراینی که صبح امروز فرودگاه امام را به مقصد کیف اوکراین ترک می‌کرد در پی سقوط در حوالی شهر جدید پرند درگذشتند.

حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی درباره ارتباط خلبان با برج مراقبت گفت: این پرواز از اپروچ فرودگاه امام خمینی (ره) خارج شده بود و وارد اپروچ مهرآباد شده بود. به گفته او هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی ‌پنج دقیقه پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) حوالی شهریار و پرند، سقوط کرده است.

رضایی‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا خلبانی ارتباطی با برج مراقبت داشته و اعلام وضعیت اضطراری کرده است؟ بیان کرد: خلبان هیچ تماسی با اپروچ مهرآباد نداشته است.

به گفته مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور ۱۰ دستگاه آمبولانس به محل سقوط این هواپیما در محدوده شاهد و پرندک اعزام شده است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام گفت: یک فروند هواپیمای بوئینگ اوکرانی پس از بلند شدن از فرودگاه امام در حوالی پرند سقوط کرد.

به گزارش فارس،علی کاشانی مدیر کل روابط عمومی «شهر فرودگاهی امام خمینی» این خبر را تایید کرد، اما جزییات بیشتری ارائه نکرد.

اخبار مربوط به سقوط این هواپیمای اوکراینی در حالی منتشر می‌شود که ساعاتی قبل سپاه پاسداران حمله‌های موشکی سنگینی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا د رعراق انجام داد و آمریکا نیز پرواز هواپیماهای مسافربری‌اش بر فراز ایران و عراق را ممنوع کرده است. 

مقامات ایرانی می‌گویند که «جعبه سیاه» این هواپیمای اوکراینی در ایران بررسی خواهد شد و به کشور اوکراین فرستاده نخواهد شد. 

به نقل از رئیس سازمان هواپیمایی گزارش شده است که جعبه سیاه هواپیما برای بررسی علت سقوط به شرکت بوئینگ، سازنده هواپیما، داده «نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری مهر،علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته که «بر اساس قوانین ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) رسیدگی به سوانح هوایی در کشور مورد سانحه و توسط سازمان هواپیمایی همان کشور انجام می شود و سانحه امروز نیز توسط سازمان هواپیمایی کشوری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت اما اوکراینی ها نیز می‌توانند در هنگام بررسی سانحه حضور داشته باشند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است کشورش یک گروه تحقیق به تهران می‌فرستد. 

این خبر در حال به روزرسانی است...

بیشتر از