ششمین مورد مثبت ابتلا به فلج کودکان در استان ننگرهار ثبت شد

تمامی شش مورد فلج اطفال در افغانستان از استان ننگرهار گزارش شده‌است

ششمین مورد مثبت فلج کودکان از شهرستان خوگیانی استان ننگرهار گزارش شد‌ــ X/@PolioFreeAfghan

وزارت صحت عامه طالبان از ثبت ششمین مورد مثبت فلج اطفال کودکان در استان ننگرهار واقع در شرق افغانستان خبر داد. 

این وزارتخانه روز پنجشنبه ششم مهر (۲۸ سپتامبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مورد در شهرستان خوگیانی استان ننگرهار به ثبت رسید و کودک مبتلا ۱۲ ساله است. 

از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون پنج مورد ابتلا به فلج اطفال در افغانستان به ثبت رسیده که تمامی این موارد در استان ننگرهار در شرق افغانستان، هم‌مرز با پاکستان، شناسایی شده‌اند. در این سال از سایر استان‎‌های موردی گزارش نشده است. 

بر اساس اطلاعات وب‌سایت نهاد افغانستان عاری از فلج اطفال، نخستین مورد ابتلا کودکی در شهرستان بتی‌کوت این استان بود، دومین مورد در کوت، سومی در نازیان، چهارمی در بهسود و پنجمی هم در دوربابای ننگرهار به ثبت رسید.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این در نشستی در ماه مه، با ابراز نگرانی از تداوم ابتلا به ویروس فلج اطفال، خواستار مبارزه با این ویروس برای مصونیت‌بخشی به تمام انسان‌ها در سراسر جهان شد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی‌، ویروس فلج اطفال تنها در پاکستان و افغانستان به عنوان یک بیماری مسری بومی باقی مانده است.

در حال حاضر فلج اطفال تنها مورد اورژانسی در سازمان بهداشت جهانی است. ویروس فلج اطفال که در پاکستان و افغانستان در چرخش است، سالانه ۲۰ کودک را مبتلا می‌کند. در سال ۲۰۲۲، دو مورد فلج کودکان در افغانستان و ۲۰ مورد در پاکستان گزارش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد افغانستان عاری از فلج اطفال روز پنجشنبه، از آغاز فصل جدید کارزار واکسیناسیون در نقاطی از افغانستان خبر داد. این نهاد از مردم افغانستان خواست کودکانشان را در برابر این ویروس واکسینه کند.

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته نیز از آغاز دور جدید کارزار واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق شمالی افغانستان خبر داده بود. بر اساس اعلامیه این سازمان، این کارزار در استان‌های بلخ، جوزجان، سمنگان، سرپل و فاریاب آغاز شده و این سازمان از مردم خواسته است کودکانشان را واکسینه کنند تا از فلج دائم در امان بمانند.

سازمان بهداشت جهانی با توجه به کارزارهای متعدد واکسیناسیون علیه فلج اطفال و کاهش موارد ابتلا، صفر شدن موارد فلج اطفال در افغانستان در سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرده بود اما با توجه به فعال بودن ویروس در منطقه، این براورد محقق نشد. 

گروه طالبان پیش از این بزرگ‌ترین مانع سر راه واکسیناسیون علیه فلج اطفال در افغانستان بودند اما سازمان بهداشت جهانی اکنون می‌گوید از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، حدود ۱۰ میلیون کودک که کارزارهای تزریق واکسن قبلا به ۳.۵ میلیون تن از آنان دسترسی نداشتند، علیه فلج اطفال واکسینه شده‌اند.

با این حال همچنان موانعی بر سر راه واکسیناسیون در افغانستان وجود دارد. طالبان زنان را که بخش اعظم برنامه واکسیناسیون را پیش می‌بردند، از فعالیت منع کرده‌اند. این مسئله می‌تواند بر گستره جغرافیای تحت پوشش واکسن فلج اطفال تاثیر منفی بگذارد. طالبان اعلام کرده‌اند زنانی که در برنامه واکسیناسیون شرکت می‌کنند، باید با خود محرم شرعی داشته باشند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۳۰ امدادگر و کارمند امور بشردوستانه در افغانستان کشته شدند که درصد زیادی از آن‌ها تزریق‌کننده واکسن و مین‌روب بوده‌اند.