تلاش سازمان بهداشت جهانی برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در افغانستان

از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون پنج مورد ابتلا به فلج اطفال در افغانستان ثبت شده است

تمامی موارد ابتلا به فلج اطفال در سال ۲۰۲۳ در استان ننگرهار در شرق افغانستان مشاهده شدندــ  x/@PolioFreeAfghan

سازمان بهداشت جهانی از آغاز دور جدید کارزار واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق شمالی افغانستان خبر داد.

بر اساس اعلامیه این سازمان، این کارزار روز دوشنبه ششم شهریور در استان‌های بلخ، جوزجان، سمنگان، سرپل وفاریاب آغاز شده و این سازمان از مردم خواسته است کودکانشان را واکسینه کنند تا از فلج دائم در امان بمانند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، این کارزار واکسیناسیون علیه فلج اطفال، پیش از استان‌های شمالی افغانستان در استان‌های دیگر این کشور نیز اجرا شده است. 

بیماری فلج اطفال در حال حاضر تنها در دو کشور افغانستان و پاکستان ریشه‌کن نشده است.

سازمان بهداشت جهانی با توجه به کارزارهای متعدد واکسیناسیون علیه فلج اطفال و کاهش موارد ابتلا، صفر شدن موارد فلج اطفال در افغانستان در سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرده بود اما با توجه به فعال بودن ویروس در منطقه، این براورد محقق نشد.

از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون پنج مورد ابتلا به فلج اطفال در افغانستان به ثبت رسیده که تمامی این موارد در استان ننگرهار در شرق افغانستان هم‌مرز با پاکستان شناسایی شده‌اند و در سال جاری از استان‎‌های دیگر موردی گزارش نشده است. 

بر اساس اطلاعات وب‌سایت نهاد افغانستان عاری از فلج اطفال، نخستین مورد ابتلا کودکی در شهرستان بتی‌کوت این استان بود، دومین مورد در کوت، سومی در نازیان، چهارمی در بهسود و پنجمی هم در دوربابای این استان به ثبت رسید.

گروه طالبان پیش از این بزرگ‌ترین مانع سر راه واکسیناسیون علیه فلج اطفال در افغانستان بودند اما  سازمان بهداشت جهانی اکنون می‌گوید از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، حدود ۱۰ میلیون کودک که کارزارهای تزریق واکسن قبلا به ۳.۵ میلیون تن از آنان دسترسی نداشتند، علیه فلج اطفال واکسینه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 با این حال همچنان موانعی بر سر راه واکسیناسیون در افغانستان وجود دارد. طالبان زنان را که بخش اعظم برنامه واکسیناسیون را پیش می‌بردند، از فعالیت منع کرده‌اند. این مسئله می‌تواند بر گستره جغرافیای تحت پوشش واکسن فلج اطفال تاثیر منفی بگذارد. طالبان اعلام کرده‌اند زنانی که در برنامه واکسیناسیون شرکت می‌کنند، باید با خود محرم شرعی داشته باشند.

از سوی دیگر، سازمان ملل به‌تازگی اعلام کرده است که در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۳۰ امدادگر و کارمند امور بشردوستانه در افغانستان کشته شدند که درصدی زیاد آن‌ها تزریق‌کننده واکسن و مین‌روب بوده‌اند. 

دانیال اندرس، رئیس دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان، هفته گذشته در یک پیام ویدیویی به مناسبت روزجهانی بشردوستی، با اشاره به قربانی شدن، شکنجه و بازداشت همکارانش، بر دشواری کار بشردوستانه در افغانستان تاکید کرد. او در این پیام افزود: هدف قرار دادن کارمندان امور بشردوستانه در شرایطی که افغانستان به بالاترین سطح نیازمندی به کمک‌های بشردوستانه رسیده است، پذیرفتنی نیست.

در عین حال، یافته‌های یک سازمان ناظر بر فعالیت کادر درمان در مناطق جنگی و مکان‌های ناامن در اوایل اوت نشان می‌دهد که موارد قتل، شکنجه، بازداشت و توهین و تحقیر کارکنان مراکز بهداشتی در افغانستان تحت سلطه طالبان افزایش یافته است. به گزارش این سازمان که ائتلافی ناظر بر سلامتی کارکنان مراکز بهداشتی‌درمانی در سراسر جهان است، عامل بیشترین موارد خشونت علیه کادر درمان در افغانستان طالبان و داعش‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، سال ۲۰۲۲ در سراسر افغانستان ۸۱ حادثه برای کادر درمان ثبت شد که از این میان، ۳۱ مورد بازداشت و شکنجه و ۲۶ مورد قتل بود. بقیه موارد هم عبارت بودند از ناپدید شدن، تحقیر و توهین، ضرب‌وشتم، محروم کردن از کار و زندانی کردن که در بیشتر این برخوردها اعضای طالبان دست داشته‌اند.