پیام شهبانو فرح پهلوی درباره حمله به آثار فرهنگی ایران

تاکید فرح پهلوی بر حفاظت از آثار فرهنگی ایران

«ملت بزرگ ایران با چراغ تاریخ و فرهنگ باستانی خود خواستار صلح، آرامش و آزادی بوده است» - JOEL SAGET / AFP

پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت که نیروهای نظامی آمریکا به ۵۲ نقطه ایران از جمله «اماکن فرهنگی» حمله خواهد کرد، شهبانو فرح پهلوی با نوشتن متنی نسبت به این هشدار ترامپ واکنش نشان داد. 

متن شهبانو فرح پهلوی که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، به شرح زیر است:

متاسفانه جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته آسیبهای جدی به میراث فرهنگی ایران وارد کرده است. آثار فرهنگی ملتها، متعلق به تاریخ و فرهنگ بشری است، به ویژه فرهنگ و هنر چند هزار ساله ایران که نخستین اعلامیه حقوق بشر را در منشور کوروش بزرگ به جهانیان عرضه کرده است.

فرهنگ باستانی ایران با مسالمت و مدارای ذاتی خود توانسته از تونل های تاریک زمان بگذرد و بی توجه به اختلاف سیاسی های دولت ها از دیروزهای دور به امروز منتقل گردد.

در این سالهای سیاه، ملت بزرگ ایران با چراغ تاریخ و فرهنگ باستانی خود خواستار صلح، آرامش و آزادی بوده است.

با تکیه بر این خواست ملی و حفظ و حراست آثار فرهنگی ایران است که رهبران سیاسی جهان می توانند، دوستی و همبستگی ملت ایران را با خود داشته باشند.

امیدوارم که میهن محبوب ما جایگاه شایسته خود را در خانواده بزرگ جهانی باز یابد.

فرح پهلوی، ۱۶ دی ۱۳۹۸-۶ ژانویه ۲۰۲۰

دونالد ترامپ روز گذشته برای دومین‌بار جمهوری اسلامی را تهدید کرد که احتمال حمله نیروهای آمریکایی به اماکن فرهنگی این کشور وجود دارد. اظهاراتی که البته واکنش مجامع بین‌المللی را نیز درپی داشت. 

«آدری آزولی»، مدیرکل یونسکو، در دیدار با سفیر ایران در این سازمان و با اشاره به تهدید رئیس جمهور آمریکا گفت که «بر اساس کنوانسیون‌های سال ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ که هم آمریکا و هم ایران آن را تصویب کرده‌اند، کشورهای عضو ملزم هستند که در سرزمین‌ کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم، به هیچ اقدام عامدانه‌ای دست نزنند که ممکن است به میراث فرهنگی و طبیعی آنها آسیب وارد کند».

 تهدید دونالد ترامپ مبنی بر حمله به اماکن فرهنگی ایران، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت تا آن‌جا که یک روز پس از اولین اظهارنظر ترامپ، مایک پمپئو سعی در تعدیل سخنان ترامپ داشت و در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که «ایالات متحده در چارچوب قوانین بین‌المللی دست به اقدام می‌زند». هرچند که این سخنان دوامی نداشت و یک روز بعد از این سخنان، باردیگر ترامپ  به حمله بر اماکن فرهنگی ایران تاکید کرد. 

بیشتر از