جامعه مدنی: قاسم سلیمانی، نه قهرمان، که دشمن افغانستان بود

«باید در تنش پیش‌آمده میان آمریکا و ایران بی‌طرفی خود را حفظ کنیم»

ایندیپندنت فارسی

شماری از اعضای جامعه مدنی افغانستان در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که قاسم سلیمانی، فرمانده برون مرزی سپاه پاسداران ایران، مخالف دیدگاه مردم افغانستان و منافع ملی این کشور بود. 

این افراد اعلام کردند که سلیمانی، به خاطر حفظ منافع ملی حکومت ایران کشته شد، نه افغانستان. 

اعضای جامعه مدنی گفتند: «مرگ سلیمانی هیچ تاثیر منفی بر وضعیت کنونی کشور ما ندارد و ما باید در تنش پیش‌آمده میان آمریکا و ایران بی‌طرفی خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که از خاک افغانستان، علیه هیچ کشور سومی استفاده شود.»

روز دوشنبه، 16 دی‌ماه، نهادهای جامعه مدنی افغانستان با جمع شماری از شهروندان این کشور در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کردند قاسم سلیمانی، در نا امنی و سقوط شماری از آستان‌ها افغانستان نقش اساسی داشته و همیشه تلاش می‌کرد به خاطر منافع کشورش، شعله جنگ را در افغانستان، افروخته نگاه دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گفته‌ها آمده است: «ما از تمام سیاسیون کشور خود می‌خواهیم که دشمنان افغانستان را قهرمان خطاب نکنند. آنها باید بدانند که قهرمان واقعی‌شان نیروهای امنیتی افغان است که به خاطر حفظ جان و مال شهروندان این کشور، خود را سپر ساختند.»

عبدالله رسولی، عضو فعال جامعه مدنی، که در این کنفرانس صحبت می‌کرد گفت: «متاسفانه شماری از سیاسیون افغان، قاسم سلیمانی را قهرمان خطاب کردند که این کار آن‌ها، جفایی بزرگ به حق شهروندان افغانستان و نیروهای امنیتی افغان است. آنها که شب‌ها و روز‌ها جان خود را به خاطر این که ما و سیاسیون کشور خواب راحت و زندگی آرام داشته باشیم، فدا کردند و می‌کنند. ما نباید قهرمانان واقعی کشور خود را فراموش کنیم.»

آقای رسولی افزود: «قاسم سلیمانی در سقوط استان غزنی و فراه نقش مهمی داشت و همیشه تلاش می‌کرد به خاطر منافع کشورش جنگ را در افغانستان بیشتر ساخته و مخالفین نظام را حمایت کند. باید همه بدانند که کشور ما میدان جنگ نیابتی هیچ کشوری نیست و ما، مردم افغانستان، نیز اجازه نخواهیم داد که از خاک ما علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود.»

سمیع الله عزیز، عضوی دیگر از جامعه مدنی گفت: «مرگ و یا زنده بودن قاسم سلیمانی برای حکومت و مردم ایران ارزش دارد، نه برای حکومت و کشور ما. رهبران سیاسی کشور ما - چه در داخل نظام باشند و یا بیرون از آن، باید بدانند که قهرمانان واقعی نیروهای امنیتی کشور خودشان است، نه قاسم سلیمانی؛ کسی که قاتل هزاران جوان افغانستان بود و سال‌ها از دشمنانان کشور ما حمایت کرد.»

آقای عزیز ادامه داد: «فرمانده سلیمانی، دشمن آب‌های هلمند، بند سلما و مردم افغانستان بود و از گروه طالبان نیز حمایت می‌کرد. او نه قهرمان، بلکه دشمن بود و ما باید دوست و دشمن خود را به دقت بشناسیم. هشدار می‌دهیم که حکومت افغانستان باید روابط خود را با کشور‌های بیرونی مطابق قانون بین‌المللی پیش ببرد، و کاری نکند که در این شرایط حساس مردم ما را بیشتر متضرر سازد.»

صدف شریفی، مسئول یکی از نهادهای مدنی، درباره کشته شدن قاسم سلیمانی و تاثیرات آن بر وضعیت کنونی افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفته است: «کشته شدن قاسم سلیمانی، ضایعه بزرگی برای حکومت ایران و مردم آن کشور است، نه افغانستان که برایش سوگواری کنیم و یا القابی همانند قهرمان و یا چیزی دیگر به او بدهیم. مرگ او هیچ تاثیر منفی بر کشور ما ندارد. ما هم بدون فهم و درک درست از شخصیت او نباید آن را ضایعه‌ای بزرگ خوانده و یا مرد مبارز خطابش کنیم.»

وژمه نیاز، از ساکنان شهر کابل کشته شدن قاسم سلیمانی را همانند یک سرباز افغان که به خاطر منافع کشورش کشته می‌شود، خواند و گفت: «سلیمانی بدون شک، قهرمانی برای منافع حکومتش بود، نه افغانستان و یا هر کشور دیگر؛ ما هم نباید کورکورانه هر فرد و شخص خارجی را که بخاطر منافع خودش کشته می‌شود، شجاع بخوانیم و یا از او قهرمان بتراشیم.»

واکنش تند این اعضای جامعه مدنی افغانستان پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، توسط نیروهای آمریکایی در بغداد، در حالی صورت می‌گیرد که شماری از سیاسیون افغان، در داخل نظام و بیرون از نظام، کشته شدن قاسم سلیمانی را ضایعه‌ای بزرگ خوانده و او را قهرمان خطاب کردند. اما این اعضای جامعه مدنی تاکید دارند که سلیمانی، نه قهرمان، که دشمن افغانستان بود.

بیشتر از