ریچارد کویین؛ زیبایی در خلاقیت و اندوه

کارهای ریچارد کویین به قدری باشکوه‌اند که به سختی می‌توان باور کرد او فقط ۳۳ سال دارد

این مجموعه نزدیک‌ترین چیز به سبک مد فاخر بود که در دهه‌های اخیر در لندن مشاهده شده بود-HENRY NICHOLLS/AFP

ریچارد کویین در میان گل‌های تازه و موسیقی زنده یک گروه کر مردان، مجموعه‌ای بسیار زیبا ارائه کرد که ادای احترامی به پدر مرحومش، پاتریک، بود که در ماه ژوئن درگذشت. هدف ریچارد ایجاد فضایی اثیری و فرشته‌گون بود تا به همه این امکان را بدهد پدرش را بهتر بشناسند. پاتریک همیشه با کارهای ریچارد ارتباطی تنگاتنگ داشت و اغلب در ساخت دکور نمایش‌های مد او مشارکت می‌کرد.

این نمایش با یک اجرای باله تند و تحسین‌برانگیز آغاز شد و دختران در لباس‌های سیاه پوشیده از گل در میانه می‌چرخیدند؛ اجرایی که بی‌تردید به رقص ایرلندی و تبار ایرلندی ریچارد اشاره داشت.

نشریه ووگ از قول این طراح پس از اجرای نمایش، نوشت: «پدر و مادرم ایرلندی‌اند، وقتی بزرگ شدیم، پدرم خواهرانم را برای رقص ایرلندی می‌برد.»

کارهای ریچارد کویین به قدری باشکوه‌اند که به سختی می‌توان به خاطر آورد که او هنوز فقط ۳۳ سال دارد. شش سال پیش بود که او چاپخانه و استودیوی طراحی‌اش را در خارج مدرسه هنر سنترال سن مارتینز، و زیر طاق راه‌آهن در پکهام، جنوب لندن، در کنار کسب‌وکار داربست پدرش راه‌اندازی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والدین او که برای کار از ایرلند به لندن آمده‌ بودند، همیشه فرزندانشان را به تحصیل و دنبال کردن رویاهایشان تشویق می‌کردند؛ برای ریچارد، این به معنای کار در حرفه هنر بود و پدرش هم هرگز انتخابش را زیر سوال نبرد.

او این تربیت، اعتماد به نفس و روحیه کارآفرینی را به کویین القا کرد تا به جای اینکه فقط یک نشان تجاری تاسیس کند، یک خانه مد به نام خود در لندن ایجاد کند. در عرض تنها پنج سال، این جاه‌طلبی به یک واقعیت قابل‌توجه تبدیل شد و خانه مد او حالا علاقه‌مندان به مد را از خاورمیانه و سراسر جهان جذب می‌کند.

در نمایش‌های قبلی، تمایل کویین به نمایش مدل‌ها در سبک‌های دراماتیک و گل‌های چاپی انگلیسی حداکثری (ماکسیمالیستی)، اغلب توجه او به جزئیات و تناسب را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. اما این بار او ماسک‌ صورت‌ها و جزئیات پلاستیکی را با مدل موی شیکی که سام مک‌نایت آراسته بود، جایگزین کرد و مدل‌ها که عمدا نزدیک تماشاگران راه می‌رفتند، زیبایی و سبکی لباس‌های او را به‌خوبی نشان می‌دادند.

این مجموعه نزدیک‌ترین چیز به سبک مد فاخر بود که در دهه‌های اخیر در لندن مشاهده شده بود. در واقع کویین از همان خانه‌های گلدوزی هندی که تمام مارک‌های لوکس شاخص اروپا استفاده می‌کنند، کمک گرفته بود. گلدوزی‌های درخشان او و گل‌های ریز یا تزئینات ظریف توری گواه کیفیتی‌اند که او در تجارت لباس عروس و لباس شب سفارشی به ارمغان آورده است.

هرچند ممکن است برای خیلی‌ها این ایده مطرح باشد که طراحی مانند کویین باید برای نمایش مجموعه‌اش به پاریس برود، او همیشه مصمم بود که خود را به عنوان یک خانه مد مستقر در لندن تثبیت کند و شهرت و افتخار را برای شهر محل تولد و بزرگ شدنش به ارمغان بیاورد.

کویین با این مجموعه به این هدف دست یافت و غم و فقدان را به زیبایی تبدیل کرد و اشک و غرور نه تنها خانواده خود که همه حاضران را هم برانگیخت.

بیشتر از مُد و زیبایی