در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل چه خبر است؟

احتمالا مناقشه‌های جهانی بین قدرت‌های بزرگ به فرصت هرگونه بهبود روابط و پیشرفت در مسائل آسیب می‌زند

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، مقر سازمان ملل متحد، ۲ نوامبر ۲۰۲۲‌ـ Yuki IWAMURA / AFP

به نظر می‌رسد در نشست دو هفته‌ای امسال مجمع عمومی سازمان ملل موضوع‌ها متعددتر، متغیرتر و حلشان دشوارتر از همیشه باشد، برای نمونه، جنگ روسیه در اوکراین، سیل مرگبار در لیبی، کودتاهای متعدد در قاره آفریقا، بودجه اقتصادی شمال و جنوب جهان، بحران خشونت‌بار در هاییتی، و تغییرات اقلیمی.

به گزارش سی‌ان‌ان، احتمالا آنچه اثرگذاری این رویداد را تضعیف می‌کند این حقیقت است که از میان رهبران پنج عضو دائم شورای امنیت، فقط جو بایدن شرکت می‌کند. امانوئل مکرون در فرانسه مانده است تا میزبان شاه چارلز باشد و در مورد وضعیت وخیم نیجر و سودان صحبت کنند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، هم تصمیم گرفته است شرکت نکند، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اکنون در صورت سفر، در معرض خطر دستگیری قرار دارد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، هم که طبق معمول شرکت نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، رهبران ۱۴۰ کشور و دولت جهان قرار است شرکت کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، برای اولین به‌صورت حضوری در نشست امسال شرکت می‌کند. پیش‌تر، او از طریق ویدیویی شرکت می‌کرد. پیش‌بینی می‌شود که پنجشنبه هفته جاری در واشنگتن، با بایدن گفت‌و‌گو کند.

احتمالا مناقشه‌های جهانی بین قدرت‌های بزرگ به فرصت هرگونه بهبود روابط و پیشرفت در مسائل آسیب می‌زند. دیده‌بان حقوق بشر از کشورها خواسته است سرگرم سیاست نشوند و «در رویدادهای این هفته حقوق بشر را در راس و مرکز قرار دهند».

اما می‌شود انتظار داشت در جلسه ویژه اوکراین در شورای امنیت، زلنسکی وزیر خارجه روسیه را به چالش بکشد، البته اگر سرگئی لاوروف در این جلسه شرکت کند. علاوه بر این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، جلسه‌های خصوصی جداگانه با روسیه، اوکراین و ترکیه خواهد داشت. سازمان ملل مایل است روسیه به توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه بازگردد. اما روسیه و اوکراین در نیویورک با یکدیگر دیدار نخواهند کرد.

در روز دوشنبه، محور بحث و گفت‌و‌گوها «اهداف توسعه پایدار» خواهد بود: ۱۷ هدف متفاوت که سال‌ها پیش تعیین شدند تا وضعیت فقر، آموزش و سلامت را بهبود بخشند. یکی از نمایندگان در سازمان ملل به سی‌ان‌ان گفت که فقط ۱۵ درصد بودجه لازم برای تحقق این اهداف موجود است.

هر سال، مجمع عمومی سازمان ملل شماری از چهره‌ها را جلب می‌کند، به‌عنوان مثال در سال ۲۰۲۱، گروه پاپ کره‌ای بی‌تی‌اس در سالن مجمع برنامه اجرا کردند. امسال، پیش‌بینی می‌شود راجر فدرر، تنیس‌باز مشهور، حضور داشته باشد و شاهزاده ویلیام و همسرش کاترین بعدازظهر دوشنبه  با دبیرکل سازمان ملل متحد ملاقات کنند.

بیشتر از جهان