عمران خان در زندان و نواز شریف در راه بازگشت به پاکستان

نواز شریف در بازگشت به پاکستان، نامزد مسند نخست‌وزیری در آن کشور خواهد شد

عمران خان و نوازشریف، نخست‌وزیران پیشین پاکستان-AFP

میان‌محمد نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان که سه دوره در آن کشور مسند نخست‌وزیری را در اختیار داشت و از چهار سال پیش در تبعید خودخواسته در بریتانیا بوده است، ماه آینده و در حالی که رقیب او عمران خان در زندان است به پاکستان بازمی‌گردد.

مریم نواز، دختر نواز شریف که اکنون رهبری حزب مسلم لیگ را در نبود پدرش در پاکستان برعهده دارد، روز پنج‎شنبه گفت پدرش روز ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) به پاکستان بازمی‌گردد و حزب مسلم لیگ برای استقبال از او آماده می‌شود.

مریم نواز گفت پدرش نواز شریف نامزد مسند نخست‌وزیری پاکستان می‌‎شود و از مردم خواست برای «تغییر سرنوشت خود» به او رای دهند. مریم نواز مدعی شد که پدرش می‌تواند بر تورم اقتصادی، افزایش قیمت‌ها، و بیکاری گسترده در پاکستان غلبه کند و کشور را از بحران کنونی نجات دهد.

مریم نواز تصریح کرد که نواز شریف «همیشه توقع‌های مردم را برآورده کرده» و اکنون که پاکستان در بحران سیاسی و اقتصادی است، زمان مناسبی برای بازگشت او به کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم نواز به سران حزب مسلم لیگ گفت که برای استقبال از «بازگشت تاریخی» پدرش به پاکستان، هرچه جمعیت بیشتری حضور داشته باشد به نفع حزب است. او سران این حزب را تشویق کرد که هواداران را برای ۲۱ اکتبر آماده کنند.

رسانه پاکستانی دان گزارش داد که بر اساس برآوردهای رهبران حزب مسلم لیگ، قرار است حدود ۲۰۰  هزار نفر در فرودگاه لاهور از نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین آن کشور، استقبال کنند. در روزهای اخیر، شهباز شریف، برادر نوازشریف که تا یک ماه پیش مسند نخست‌وزیری پاکستان را بر عهده داشت، نیز برای دیدار با برادر بزرگش در لندن بوده است. سیف‌الملوک خوخار، رئیس حزب مسلم لیگ در شهر لاهور، مدعی شد که ممکن است حدود یک میلیون نفر برای استقبال از نواز شریف تجمع کنند.

نوازشریف در سال ۲۰۱۷ و پیش از به قدرت رسیدن عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف، به اتهام فساد مالی از قدرت برکنار شد. در پی انتشار اسناد پاناما در سال ۲۰۱۵، افشا شد که نواز شریف و چند تن از اعضای خانواده‌اش در خرید املاک در بریتانیا و همچنین سهیم شدن در تجارت «کارخانه فولاد العزیزیه» در عربستان سعودی مرتکب اختلاس و سوءاستفاده از امکانات دولتی شده‌اند. دادگاهی در اسلام‌آباد نواز شریف را متهم کرد که نتوانسته است اسناد کافی برای درآمدی که از کارخانه فولاد العزیزیه دارد ارائه کند.

دادگاه جرایم مالی اسلام‌آباد در اواخر سال ۲۰۱۸ نواز شریف و دخترش مریم نواز را به ۷ سال زندان محکوم کرد. نواز شریف در نوامبر ۲۰۱۹ و به حکم دادگاه برای معالجه پزشکی از زندان آزاد شد. هرچند در آن زمان گفته شد که دولت عمران خان تمایلی به آزادی نواز شریف ندارد، او وعده داد که پس از چهار هفته اقامت در لندن و انجام معالجات پزشکی، دوباره به پاکستان باز خواهد گشت.

در حالی که نواز شریف از هفت سال حکم زندان فقط ۱۲ ماه را گذرانده است، مشخص نیست که وقتی به پاکستان بازگردد این پرونده دوباره از سر گرفته خواهد شد یا خیر. عمران خان، رقیب سیاسی نواز شریف که در آوریل سال گذشته از قدرت کنار زده شد، از یک ماه پیش در زندان است. عمران خان نیز به جرم گوناگون، از جمله اختلاس، فساد، سوءاستفاده از امکانات دولتی، و فروش هدایای دولتی متهم است.

مدیریت سیاسی پاکستان از آوریل سال گذشته تا اوایل اوت امسال به عهده دولتی ائتلافی به رهبری شهباز شریف بود. دولت شهباز شریف و پارلمان پاکستان اوایل اوت منحل شد. قرار است در انتخاباتی که در نوامبر امسال برگزار می‌شود دولت جدید تشکیل شود.

بیشتر از جهان