دبیر انجمن واردکنندگان موبایل: آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نخواهند شد

نگرانی از دسترسی شهروندان به اینترنت آزاد از دلایل ممنوعیت آیفون ۱۴ در ایران بود

شرکت اپل روز سه‌شنبه از آیفون ۱۵پرو با بدنه‌ای از جنس تیتانیوم رونمایی کردــ‌AFP

در حالی‌ که شرکت اپل روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) از آیفون ۱۵ رونمایی کرد، ممنوعیت رجیستر کردن آیفون ۱۴ در ایران همچنان برقرار است و گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که جمهوری اسلامی فعلا قصد ندارد ممنوعیت رجیستری آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ را لغو کند.

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، در همین زمینه به سایت اقتصاد آنلاین گفت: «به دلیل شرایط تحریمی، کمبود ارز و ارزبر بودن آیفون‌ها حاکمیت به این نتیجه رسیده است که اساسا واردات آیفون را بسته نگه دارد.»

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ممنوعیت واردات آیفون را اقدام «تقابلی» جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا دانست و مدعی شد که این تصمیم به این دلیل گرفته شد که ایالات‌متحده واردات فرش و پسته ایران را تحریم کرد.

عبقری در ادامه تایید کرد که برخی دارندگان آیفون ۱۴ در ایران با استفاده از روش‌های مختلف و به گفته او «تقلب» گوشی‌هایشان را فعال کرده‌اند و در حال استفاده از آن‌ها هستند. او در ادامه افزود: «یکی از دغدغه‌های انجمن این بود که ادامه این روند باعث شود طرح رجیستری به حاشیه و بیراهه رود.»

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل دارندگان آیفون ۱۴ را تلویحا تهدید کرد و به نقل از سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا هشدار داد که تمام این موارد قابل شناسایی‌اند.

مانع‌تراشی حاکمیت برای دارندگان آیفون ۱۴ در حالی ادامه دارد که بسیاری از آن‌ها قبل از ممنوع شدن واردات و رجسیتری آیفون گوشی‌هایشان را خریده بودند و این تصمیم آن‌ها را دچار دردسر کرد. عبقری معتقد است دولت باید برای این افراد «تدبیر جدید» داشته باشد و با «تعدیل»، وضعیت آن‌ها را مشخص کند. او همچنین افزود که از تاریخ اول اسفند ۱۴۰۱ به بعد، اساسا هر گوشی آیفون که در بازار عرضه می‌شود، «کالای قاچاق» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واردات و رجیستری آیفون ۱۴ در ایران در ذیل قانون «ممنوعیت واردات کالاهای لوکس» از اوایل پاییز ۱۴۰۱ موردبحث بود تا اینکه از اوایل اسفند کاملا ممنوع شد. در همان زمان، برخی نمایندگان مجلس انقلابی از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ استقبال کردند؛ از جمله علی خضریان که گفت: «در شرایطی که در جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی درگیریم و برای تامین ارز موردنیاز کالاهای مصرفی مشکل داریم، منطقی نیست برای گوشی‌های لوکس، ارز نیمایی مصرف کنیم.»

مقام‌های حکومتی در حالی به تناوب ادعای لوکس بودن گوشی‌های آیفون را تکرار می‌کنند که گوشی‌ سایر نشان‌های تجاری از جمله سامسونگ هم با قیمت‌های مشابه در بازار عرضه می‌شوند. به همین دلیل افکارعمومی بهانه‌ حکومتی‌ها در توجیه ممنوعیت واردات و رجسیتری آیفون را نمی‌پذیرد. به‌خصوص که این گمانه‌ مطرح بود که جمهوری اسلامی به دلیل نگرانی از اتصال به استارلینک و امکان دسترسی مردم به اینترنت آزاد، آیفون ۱۴ را ممنوع کرده است.

اوایل مردادماه، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در تهران این موضوع را تایید کرد و گفت دلیل ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به ایران این است که «برخی نهادها» معتقدند این نوع تلفن‌همراه به ماهواره استارلینک وصل می‌شود اما مردم نباید آزادانه به اینترنت جهانی دسترسی داشته باشند.

هم‌زمان، اعضای اتاق بازرگانی تهران و انجمن واردکنندگان موبایل در ایران نیز در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری، ضمن درخواست رفع ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به ایران، اعلام کردند که این نوع تلفن‌همراه هیچ قابلیت متفاوتی اعم از ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل ندارد و عملا نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است.

ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ التهاب زیادی در بازار تلفن همراه ایجاد کرد و در نتیجه این تصمیم، آیفون ۱۳ که آخرین سری محصولات مجاز شرکت اپل در ایران بود، گران‌تر شد.

اینک نیز در حالی‌ که طرفداران آیفون در سراسر دنیا برای دسترسی به نسخه جدید محصول شرکت اپل اشتیاق دارند، در ایران همچنان گوشی‌ آیفون سری ۱۴ کالایی غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شود.

شرکت اپل روز سه‌شنبه، هم‌زمان با معرفی آیفون ۱۵پرو که با بدنه‌ای از جنس تیتانیوم روانه بازار می‌شود، از ساعت جدید اپل (اپل‌واچ) سری ۹ نیز رونمایی کرد.