در سال انتخابات آمریکا نرخ بهره ثابت خواهد بود

فدرال رزرو نرخ‌های بهره پیش‌بینی شده توسط اعضای کمیته را منتشر کرد

 صفحه نمایش اعلان نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده- REUTERS/Brendan McDermid 

فدرال رزرو، روز جمعه اعلام کرد که به نظر می‌رسد نرخ بهره در ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۰ ثابت خواهد ماند و این یعنی بانک مرکزی خود را از درگیرهای سیاسی در جریان انتخابات آینده دور خواهد گرفت.

گزارش جلسه ماه گذشته نشان داد که کمیته بازار آزاد فدرال معتقد است تا زمانی که اطلاعات دریافتی درباره اقتصاد کاملا با چشم‌انداز اقتصادی منطبق باشد، سیاست پولی کنونی احتمالا هچمنان مناسب خواهد بود.

به دنبال سه مرحله کاهش پی‌درپی در هزینه‌های وام‌گرفتن، کمیته مذکور در جلسه ماه دسامبر خود به اتفاق آرا تصمیم گرفت که نرخ بهره اصلی را بین ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد نگه دارد و آن را تغییر ندهد.

فدرال رزرو همچنین نرخ‌های بهره پیش‌بینی شده توسط اعضای کمیته را منتشر کرد. ۱۳ نفر از ۱۷ عضو کمیته پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره در سال ۲۰۲۰ تغییر نخواهد کرد، و ۴ عضو دیگر انتظار دارند که یک چهارم درصد افزایش یابد. اکثریت پیش‌بینی می‌کنند که در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نرخ بهره حداقل یک بار افزایش یابد، اما هیچیک انتظار ندارند که در سه سال آینده هیچ گونه کاهش نرخی صورت بگیرد.

براساس گزارش جلسه که روز جمعه منتشر شد، شماری از شرکت‌کنندگان با این ایده موافق بودند که حفظ سیاست پولی کنونی به کمیته فرصت می‌دهد تا به طور کامل تأثیر سیاست‌گذاری‌ها و مکاتبات خود در طول سال جاری، و نیز دیگر اطلاعات مؤثر بر چشم‌انداز اقتصادی را بر اقتصاد کشور ارزیابی کند.

در حالی که از نظر بسیاری از شرکت‌کنندگان خطرات موجود بر سر راه رشد اقتصادی «تا حدی نزولی» بود، به نظر می‌رسد که برخی از خطرات طی ماه‌های اخیر کاهش یافته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به ویژه، برخی از نشانه‌ها حاکی از کاهش احتمالی تنش‌های تجاری با چین است، و احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز کمتر شده است. علاوه بر این، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر این که چشم انداز رشد اقتصادی جهانی احتمالا در حال تثبیت است.

اگرچه در این گزارش جلسه هیچ بحثی در مورد کاهش نرخ نیست، طبق متن آن تعدادی از شرکت‌کنندگان ابراز نگرانی کردند که پایین نگه‌داشتن نرخ بهره در طولانی مدت ممکن است باعث تشویق به ریسک‌پذیری بیش از حد شود، که خود می‌تواند بی‌ثباتی‌ها در بخش مالی را تشدید کند.

فدرال رزرو تا جلسه بعدی خود در پایان ماه جاری فرصت این را نخواهد داشت که تأثیر حمله پهپادهای آمریکایی را که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، رهبر عملیات نظامی ایران در عراق و سوریه، شد، ارزیابی کند. قیمت نفت تقریباً ۴ درصد افزایش یافت و  شاخص بورس معیار S&P500 نیز روز جمعه برای مدت کوتاهی ۱.۱ درصد افت کرد و سپس بهبود یافت.

این گزارش چند ساعت پس از آن منتشر شد که شاخص بخش تولید نشان داد که در ماه دسامبر حجم تولید با سرعتی که در ۱۰ سال گذشته سابقه نداشته است، منقبض شده است.

انستیتوی مدیریت عرضه می‌گوید که شاخص آن از ۴۸.۱ به ۴۷.۲ کاهش یافته است. در این مقیاس، رقم ۵۰ مرز بین انبساط و انقباظ را تعیین می‌کند. مایکل پیرس، از اقتصاددان‌های ارشد ایالات متحده در مرکز تحقیقاتی «کاپیتال اکونومیکس»، می‌گوید که کاهش بیشتر آشکارا مایه ناامیدی است و می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که اقتصاد ایالات متحده در آستانه رکود قرار دارد.

با این حال، به گفته وی نمی‌توان زیاد روی این ارقام حساب کرد، زیرا در تضاد شدید با شاخص مدیران خرید است که روز پنجشنبه توسط IHS Markit منتشر شد و حاکی از رشد شدید در این بخش است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد