آذربایجان دستیابی به توافق برای بازگشایی جاده قره‌باغ - ارمنستان را تکذیب کرد

جمهوری‌ آذربایجان از اواخر ۲۰۲۲ گذرگاه لاچین و راه بین منطقه قره‌باغ و ارمنستان را مسدود کرده است

رژه حامیان آذربایجانی الهام علی‌اف در منطقه قره‌باغ - OZAN KOSE/AFP

 

حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاست خارجی الهام علی‌اف، رئیس ‌جمهوری آذربایجان، اعلام‌ کرد که خبرها درباره بازگشایی مسیر قره‌باغ-ارمنستان کذب محض است. 

حاجی‌اف در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) اعلام‌کرد که باکو پیشنهاد بازگشایی این راه‌ها را داده، اما به ‌دلیل وجود «رژیم غیرقانونی» در منطقه قره‌باغ، هنوز تصمیمی در این‌ باره گرفته نشده‌ است. 

حاجی‌اف همچنین تاکید کرد که جمهوری آذربایجان حق کنترل مرز را در گذرگاه لاچین، مسیر ارتباط ارمنستان با قره‌باغ، برای خود حفظ خواهد کرد. 

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، منطقه قره‌باغ که اغلب ساکنان آن‌ را ارمنستانی‌ها تشکیل می‌دهند، بخشی از سرزمین جمهوری آذربایجان شد، اما ۱۲۰ هزار ساکن آن می‌گویند به ‌دلیل ارمنستانی ‌بودن، تبعیض و سرکوب می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند قره‌باغ به منطقه‌ای خودمختار تبدیل شود.

 شواهد نشان‌ می‌دهد که درگرفتن جنگ تازه‌ای بر سر منطقه قره‌باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، محتمل است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید همزمان با تشدید درگیری‌ها بین‌ آذربایجان و ارمنستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه، ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور)، با استقرار نیروهای خود در مرز ایران با آذربایجان و ارمنستان، مقام‌های باکو را تهدید کرد که در صورت به‌خطر افتادن تمامیت ارضی ارمنستان، جمهوری ‌اسلامی ایران از ایروان حمایت خواهد ‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 جمهوری آذربایجان در جریان جنگ و درگیری با ارمنستان در ۲۰۲۰، مقادیر زیادی از زمین‌ها را پس گرفت و قره باغ را تقریبا محاصره کرد. آذربایجان آخرین جاده ارتباطی قره‌باغ به ارمنستان را نیز از دسامبر ۲۰۲۲ مسدود کرده ‌است. سازمان ملل می‌گوید در پی این‌ محاصره، ساکنان منطقه قره‌باغ با کمبود شدید موادغذایی، سوخت و دارو مواجه‌اند. اقدام دولت جمهوری آذربایجان به انسداد گذرگاه لاچین در هفته‌های گذشته، عملا شرایط بغرنجی برای ساکنان منطقه قره‌باغ ایجاد کرده است. 

کاخ سفید پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام‌ کرد که ایالات متحده نگران وخامت شرایط انسانی در قره‌باغ است. به گفته‌ دولت آمریکا، به‌دلیل مسدود شدن گذرگاه لاچین، ساکنان قره‌باغ امکان دستیابی به دارو و سایر کالاهای ضروری را برای گذران عادی زندگی عادی از دست داده‌اند. 

کاخ سفید اعلام‌ کرد که در روزهای گذشته تمام تلاش خود را به‌کارگرفته است تا کمک‌های بشردوستانه هرچه سریع‌تر به شهروندان قره‌باغ برسد. دولت جو بایدن همچنین در این بیانیه از دولت آذربایجان خواست که هرچه سریع‌تر گذرگاه لاچین را برای تردد افراد و سفرهای تجاری باز کند. 

ایالات‌ متحده با هشدار به دولت جمهوریآذربایجان، تاکید کرد که در جریان اختلاف‌های سیاسی‌ دولت‌ها، زنان و کودکان و شهروندان‌ عادی نباید گروگان گرفته شوند.  

خبرگزاری دولتی ارمنستان هم شنبه، ۹ سپتامبر، (۱۸ شهریور)، گزارش داد که مقام‌های قره‌باغ با خواسته‌‌های باکو برای بازگشایی راه قره‌باغ-ارمنستان در ازای رفع محاصره گذرگاه لاچین، موافقت کرده‌اند. 

خبرگزاری دولتی ارمنستان همچنین یکشنبه، ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور)، اعلام ‌کرد که به ‌دلیل بالاگرفتن تنش‌ها، قانونگذاران مجلس قره‌باغ شاموول شاهرامانیان ۴۵ ساله را به جانشینی آرائیک هاروتونیان، رهبر پیشین این منطقه، برگزیده‌اند. 

بیشتر از جهان