هدف‌های سیاسی-تبلیغاتی روسیه در برگزاری انتخابات ساختگی در اوکراین ‏

به ‌گفته دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد، برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین هیچ وجاهت و مبنای قانونی ندارد

هم‌زمان با برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین، برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ضمن محکوم کردن این اقدام دولت روسیه، بار دیگر مقام‌های کرملین را به نقض مستمر منشور سازمان ملل و زیر پا گذاشتن حق «حاکمیت ملی» و «تمامیت ارضی» اوکراین متهم کردند.

در نشست روز جمعه هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) شورای امنیت سازمان ملل، نماینده دولت آمریکا مقام‌های دولتی روسیه را متهم کرد که با برگزاری «انتخابات ساختگی» در مناطق اشغال‌شده اوکراین، در پی رسیدن به هدف‌های «تبلیغاتی» هستند و قصد دارند سلطه و تسلط خود را به‌ نمایش بگذارند.

رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس قانون‌گذاری روسیه در مناطق اشغا‌ل‌شده دونتسک، لوهانسک، خرسون، و بخش‌هایی از زاپاروژیا در حالی شروع شده است که در بسیاری از این مناطق درگیری‌های نظامی همچنان ادامه دارد.

آمریکا، شورای اروپا، گروه‌های حقوق بشری، و شماری از دولت‌های غربی برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین را «غیرقانونی» و «بی‌اعتبار» دانسته‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های دولتی اوکراین از همه کشورهای جهان خواسته‌اند که نتایج «انتخابات جعلی» در مناطق اشغال‌شده را به‌ رسمیت نشناسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای اروپا نیز، که مهم‌ترین نهاد دولتی و حقوق بشری در سطح اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود، برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» توصیف کرده است.

در این میان، میروسلاو ینکا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی از برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین، آشکارا گفت که این تصمیم کرملین هیچ وجاهت و مبنا قانونی ندارد.

به‌گفته نماینده آمریکا در شورای امنیت، کرملین از برگزاری همه‌پرسی و انتخابات‌های ساختگی استفاده می‌‌کند تا الحاق غیرقانونی سرزمین‌های اشغال‌شده اوکراین را قانونی جلوه دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه در کی‌یف برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین را «ساختگی» و «نامشروع» خواند.

بیشتر از جهان