آمریکا تایید کرد که محموله نفت‌کش «سوئز راجان» متعلق به سپاه پاسداران بوده است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منابع مالی لازم برای فعالیت‌های تروریستی و سرکوب‌های سیاسی در ایران را از محل فروش نفت ‏تامین می‌کند

محموله نفتکش سوئز راجان ماه اوت به مستر یوفریتس، یک نفتکش دیگر شرکت یونانی «امپایر نویگیشن» منتقل شدــ AFP

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام رسمی کرد که نفت‌کش توقیف‌شده «سوئز راجان» حامل محموله نفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ارزش چند میلیون دلار بوده است و به‌ استناد قوانین مبارزه با تروریسم و پول‌شویی آمریکا، این نفت‌کش توقیف شده است.

بر اساس بیانیه روز جمعه هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) وزارت دادگستری آمریکا، اسناد دادگاه نشان می‌دهد که مسئولان شرکت سوئز راجان روز ۱۹ آوریل سال جاری (۳۰ فروردین ۱۴۰۲) به توطئه برای نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی دولت آمریکا موسوم به آی‌یی‌یی‌پی‌ای (IEEPA) اعتراف کرده‌اند.

در بیانیه روز جمعه وزارت دادگستری آمریکا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمانی تروریستی و مالک اصلی ۹۸۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده سوئز راجان نام برده شده است.

در بیانیه روز جمعه وزارت دادگستری آمریکا به این نکته نیز اشاره شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منابع مالی لازم برای فعالیت‌های تروریستی در خارج و سرکوب‌های سیاسی در ایران را از محل فروش نفت فراهم می‌کند.

بر اساس یافته‌های وزارت دادگستری آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عوامل وابسته به این نهاد نظامی با جعل اسناد، اخلال در سامانه‌های ردیابی، انتقال کشتی‌به‌کشتی، و استفاده از دیگر ابزارهای لازم کوشیده‌اند مبدا فروش نفت را پنهان نگه دارند و از این طریق تحریم‌ها را دور بزنند.

پیش‌تر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ در گزارشی نوشته بود داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که محموله چند میلیون دلاری نفت‌کش سوئز راجان به نفت‌کش دیگری به‌‌ اسم مستر یوفریتس در نزدیکی بندر گلوستون در ایالت تگزاس منتقل شده است. بر اساس گزارش‌‌ها، نفت‌کش سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال تردد می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه روز جمعه ضمن تایید این خبر اعلام کرده است که مراحل انتقال کامل محموله نفت توقیف‌شده سپاه پاسداران به یک کشتی دیگر پایان یافته است.

وزارت دادگستری آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه‌ اشاره کرده است که علاوه بر توقیف محموله نفتی، شرکت سوئز راجان را به پرداخت تقریبا دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار جزای نقدی نیز محکوم کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان‌های زیرمجموعه آن، از جمله نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را به انتقال مخفیانه و فروش غیرقانونی نفت ایران متهم کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در اعتراض به توقیف چند‌ماهه نفت‌کش سوئز راجان در آب‌های تگزاس، کاردار سوییس‌ در تهران را، که حافظ منافع آمریکا در ایران است، احضار کرده بود.

نخستین بار در فوریه سال ۲۰۲۲، سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به وجود گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت یک شرکت خصوصی مستقر در لس‌آنجلس در تجارت غیرقانونی نفت خام ایران اشاره کرد.

بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است، نفت‌کش سوئز راجان از یک پایانه نفتی در جزیره خارک در آب‌‌های خلیج فارس بارگیری کرده بود.

بیشتر از جهان