احضار کاردار سوئیس در تهران در اعتراض به تداوم توقیف نفتکش سوئز راجان

نخستین بار در فوریه ۲۰۲۲ سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» اعلام کرد که گزارش‌هایی وجود دارد که احتمالا یک شرکت خصوصی مستقر در لس‌آنجلس، در تجارت غیرقانونی نفت خام ایران فعالیت دارد

قانون‌گذاران تخمین می‌زنند که این نفتکش حامل حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت به ارزش ۵۶ میلیون دلار آمریکا باشد-AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه، ۶ شهریور (۲۸ اوت)، گفت که کاردار سوئیس‌ در تهران، در مقام کشور حافظ منافع ایالات متحده در ایران، در اعتراض به توقیف چند‌ماهه نفتکش سوئز راجان در آب‌های تگزاس، به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس احضار کاردار سوئیس را در جایگاه حافظ منافع آمریکا در ایران، نشانه دیگری از پیچیدگی روابط تهران و واشنگتن، و مرحله تازه‌ای از تنش‌ها میان دو کشور بر سر توقیف سه‌ماهه نفتکش سوئز راجان معرفی کرد.

به‌گزارش اسوشیتدپرس، نخستین بار در فوریه ۲۰۲۲، سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به وجود گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت یک شرکت خصوصی مستقر در لس‌آنجلس در تجارت غیرقانونی نفت خام ایران، اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، نفتکش سوئز راجان از یک پایانه نفتی در جزیره خارک در آب‌‌های خلیج فارس، بارگیری کرده است. 

به‌گزارش اسوشیتدپرس، تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های ردیابی دریایی، ادعای این سازمان را درباره نفتکش سوئز راجان تایید می‌کند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران به‌ نقل از کنعانی نوشتند که در نبود سفیر سوئیس در تهران، کاردار این کشور برای اعتراض به تداوم توقیف نفت ایران در آب‌های آمریکا احضار شده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا را متهم کرد که سیاست متناقضی در برابر حکومت ایران اتخاذ کرده است.

کنعانی همچنین تداوم توقیف نفت ایران را اقدامی «غیرسازنده» در تماس‌ها و گفت‌وگوهای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با دولت بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، توصیف کرد.

نفت‌کش سوئز راجان از ۳۰ مه، نزدیک به سه ماه پیش، در نزدیکی گالوستون در ۸۰ کیلومتری هوستون ایالت تگزاس، متوقف شده است.

 ایالات متحده این نفت‌کش را در راستای تحریم‌‌های نفتی علیه حکومت ایران توقیف کرده است. تخمین زده می‌شود که نفتکش سوئز راجان حامل حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت ایران به ارزش ۵۶ میلیون دلار باشد.

بیشتر از جهان