افزایش تهدید، اخراج، و زندانی کردن معلمان در ایران

جامعه معلمان و فرهنگیان ایران در سال‌های اخیر همواره یکی از گروه‌های صنفی معترض و در معرض سرکوب نهادهای امنیتی ‏بوده است

معلمان در سال‌های اخیر همواره به وضعیت معیشتی و آموزشی کشور دست به اعتراض زده‌اند - عکس شبکه‌های اجتماعی

در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی، جامعه معلمان و فرهنگیان ایران از ادامه احضار فعالان فرهنگی و پرونده‌سازی برای آنان و اجبار به بازنشستگی برخی معلمان خبر می‌دهند.

روز چهارشنبه ۱۵ شهریور، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از صدور حکم بازنشستگی همراه با تقلیل گروه برای «زهرا عوض‌زاده»، عضو هیئت مؤسسان انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی، خبر داد. نهادهای امنیتی پیش‌تر این فعال صنفی جامعه معلمان را احضار کرده بودند. همچنین، در بازپرسی دادگاه انقلاب بجنورد برای او پرونده قضایی تشکیل شده بود.

هم‌زمانی سرکوب و فشار بر جامعه معلمان با موج گسترده اخراج و بازنشستگی اجباری استادان دانشگاه نشان‌دهنده آن است که با توجه‌ به تجربه اعتراض‌های بزرگ دانش‌آموزی و دانشجویی در سال ۱۴۰۱، حکومت ایران تلاش دارد از طریق «پاک‌سازی» فضای آموزشی از معلمان معترض و واردن کردن نیروهای مورد حمایت خودش به نام معلم و استاد دانشگاه، فضای آموزشی در کشور را زیر نظارت و سلطه داشته باشد.

جامعه معلمان و فرهنگیان ایران، که در سال‌های اخیر همواره یکی از گروه‌های صنفی معترض و در معرض سرکوب نهادهای امنیتی بوده است، اکنون اعضایی همچون عزيز قاسم‌زاده، محمود صدیقی‌پور، انوش عادلى، مهدى فتحى، هاشم خواستار، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسماعيل عبدى، اصغر امیرزادگان، ناهید شیرپیشه، زینب هم‌رنگ، جواد لعل محمدی، و محمود ملاکی را در زندان دارد که برخی از آنان با وجود وضع نامساعد جسمانی امکان مرخصی و آزادی ندارند. با توجه‌ به احضارهای اخیر، این نگرانی وجود دارد که به تعداد نام‌های این فهرست افزوده شود.

انجمن صنفی معلمان کردستان روز ۱۴ شهریور در بیانیه‌ای احکام صادرشده علیه سلیمان عبدی، معلم سقزی، را محکوم و اعلام کرد: «در ادامە رفتارهای عدالت‌ستیزانە، شاهد هستیم کە آقای سلیمان عبدی، از بهترین و دلسوزترین و وظیفه‌شناس‌ترین معلمان شهرستان سقز، به ۸ ماه زندان تعزیری در دادگاه انقلاب این شهرستان محکوم شده‌اند. حال‌ آنکە بابت همین اتهامات در شعبە ۱۰۵ دادگاه کیفری نیز قبلا بە ۸ ماە زندان و ۷۴ ضربە شلاق محکوم شدە بود.»

کانون صنفی فرهنگیان گیلان نیز به اتهام‌های هیئت تخلفات اداره کل آموزش‌وپرورش استان گیلان علیه حسن نظریان، معلم جوان گیلان، اعتراض کرده و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ است که مقام‌های امنیتی، به کمک قوه قضاییه و هیئت تخلفات ادارات، معلمان دل‌سوخته و دردمند را زندانی، اخراج، و پیش از موعد وادار به بازنشستگی می‌کنند.

همچنین، عرفان کرم‌ویسی، وکیل جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، در توییتی از ثبت پرونده‌ای جدید برای موکلش خبر داده است. در این پرونده، او با شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران به جرایمی همچون «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و «توهین به مقامات و مامورین زندان» متهم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی معلمان ایران است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان است و به‌دلیل وخیم‌ شدن بیماری دیابت در وضع جسمانی نامساعدی به سر می‌برد.

 شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در روزهای اخیر در بیانیه‌ای به وخامت حال این معلم زندانی اشاره کرد و هشدار داد که ابراهیمی به‌دلیل درمان مناسب نشدن و وخیم شدن بیماری دیابت در آستانه از دست‌ دادن بینایی‌اش است.

در آن بیانیه،‌ ضمن اشاره به پایبند نبودن بخش درمان زندان به مسئولیت پزشکی و درمانی، تاخیر در روند درمان و انتقال ابراهیمی به مراکز درمانی بیرون از زندان محکوم شده است. همچنین، با یادآوری مرگ بکتاش آبتین، نویسنده زندانی که به‌دلیل تاخیر عمدی در انتقال به بیمارستان جانش را بر اثر کرونا از دست داد، رویه سازمان‌ زندان‌ها در پرهیز از انجام روال درمانی مناسب زندانیان، «بازی با جان زندانیان» نامیده شده است.

انجمن صنفی معلمان فارس نیز در بیانیه‌ای انتقال اخیر ابراهیمی به زندان قزل‌ حصار را  موجب حادتر شدن وضع جسمانی او دانسته و هشدار داده است که مسئولیت هرگونه به‌ خطر افتادن سلامت جسمانی این معلم بر عهده مقام‌های قضایی و ریاست زندان است.

افزایش احضار فرهنگیان و جابه‌جایی عمدی معلمان زندانی به دیگر زندان‌ها در هفته‌های اخیر بارها مورد اعتراض گروه‌های گوناگون فرهنگیان قرار گرفته است. شیوا عاملی‌راد، عضو انجمن صنفی معلمان مریوان که پس از حضور بدون حجاب اجباری در یک مراسم در ابتدای شهریور با حکم اداره آموزش‌ و پرورش مریوان از محل کار اخراج شده است، علت اصلی فشار مضاعف بر جامعه فرهنگیان را هراس از تکرار اعتراض‌ها در آستانه سالگرد خیزش سراسری مردم ایران می‌داند.

عاملی‌راد تنها معلم اخراجی در روزهای گذشته نیست. فریبا انامی در گیلان و سارا سیاه‌پور در استان البرز نیز با حکم هیئت تخلفات ادارات آموزش‌ و پرورش استان اخراج شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز ۱۳ شهریور اعلام کرده بود: «بر اساس گزارش‌های منتشرشده، محمدتقی فلاحی، مسعود زینال‌زاده، ابوالفضل رحیمی شاد، محمود باقری، مجتبی قریشیان، زهرا اسفندیاری، و فرزانه ناظران‌پور برخی از معلمانی هستند که به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و شخص احضارکننده هیچ توضیحی درباره علت احضار آن‌ها نداده است.»

جامعه معلمان و فرهنگیان ایران اگرچه در سال‌های اخیر سایه سرکوب و تهدید حکومت را بر خود دیده است، این روزها و در آستانه سالگرد خیزش سراسری مردم ایران، به‌دلیل همکاری نکردن با نهادهای امنیتی در سرکوب اعتراض‌ها در مدرسه‌ها در سال گذشته، مورد خشم شدیدتر حکومت قرار گرفته و هر روز شاهد احضار، اخراج، و بازداشت اعضایش است.