پنجمین مورد ابتلا به فلج اطفال در افغانستان ثبت شد

هر پنج مورد فلج‌ اطفال از استان ننگرهار گزارش شده است

 واکسیناسیون علیه فلج اطفال در افغانستان ادامه داردــ AFP

پنجمین مورد ابتلای یک کودک به ویروس فلج اطفال در افغانستان از شهرستان دوربابا در استان ننگرهار در شرق افغانستان گزارش شد.

نهاد افغانستان عاری از فلج اطفال روز یکشنبه، ۲۸ خرداد در گزارشی نوشت که با گرم شدن هوا، شیوع ویروس فلج اطفال یا پولیو در افغانستان افزایش یافته است. کمال‌شاه سید، مسئول روابط عمومی برنامه ریشه‌کن کردن فلج اطفال صندوق کودکان سازمان ملل، می‌گوید تابستان فصل مساعدی برای شیوع ویروس فلج اطفال است و به همین دلیل موارد ابتلای کودکان به این ویروس در افغانستان زیاد شده است.

کمال‌شاه سید در مورد کودکی که به‌تازگی به فلج اطفال مبتلا شده است، گفت که او ۶ سال دارد و برای همیشه فلج و معلول شده است. او با ابراز نگرانی از ادامه شیوع ویروس فلج اطفال در افغانستان، تاکید کرد: خانواده‌ها باید واکسیناسیون کودکان را جدی بگیرند و برای جلوگیری از ابتلای کودکانشان به این ویروس، آن‌ها را به مراکز واکسیناسیون ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند واکسیناسیون کودکان علیه فلج اطفال در سراسر افغانستان از حدود یک ماه قبل آغاز شد، اما ساکنان برخی مناطق از تاخیر و تعلیق در روند اجرای این طرح خبر می‌دهد. در برخی موارد، فرماندهان محلی طالبان با فعالیت کارمندان برنامه واکسیناسیون علیه فلج اطفال مخالفت می‌کنند و در مناطقی هم تهدیدهای امنیتی مانع اجرای این برنامه می‌شود.

تاکنون تمام پنج مورد ابتلای کودکان به ویروس فلج اطفال در استان ننگرهار بوده و از دیگر مناطق افغانستان هنوز گزارشی به ثبت نرسیده است. بر اساس اطلاعات وب‌سایت نهاد افغانستان عاری از فلج اطفال، نخستین مورد ابتلا کودکی در شهرستان بتی‌کوت بود و دومی در کوت، سومی در نازیان، چهارمی در بهسود و پنجمی در دوربابا به ثبت رسید. تمامی این شهرستان‌ها جزء استان ننگرهار در شرق افغانستان‌اند و در مرز با پاکستان قرار دارند.

پاکستان و افغانستان تنها کشورهای جهان‌اند که هنوز فلج اطفال در آن‌ها ریشه‌کن نشده است. در افغانستان بیشترین موارد ابتلای کودکان به فلج اطفال از شهرهای هم‌مرز با پاکستان گزارش می‎‌شود.

با وجود تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی و دولت‌های پیشین افغانستان برای ریشه‌کنی فلج اطفال، این هدف تاکنون محقق نشده است. طالبان در جریان ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان، واکسیناسیون علیه فلج اطفال را در مناطق تحت کنترل خود ممنوع کرده بودند و در برخی موارد، به کارمندان اداره بهداشت که برای واکسیناسیون کودکان به مناطق دوردست می‌رفتند، حمله می‌کردند.