خانواده‌های دادخواه: قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان

با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی، بازداشت شهروندان در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد

طی ماه‌های گذشته فشارهای امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری افزایش پیدا کرده و با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن این افراد و سالگرد قتل مهسا امینی هر روز این فشارها با بازداشت، احضار و تهدید خانواده‌ها ادامه یافته است.

در همین راستا شماری از خانواده‌های دادخواه که اعضای خانواده خود را در دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران به ویژه اعتراضات خیزش «زن، زندگی، آزادی» از دست دادند، با انتشار متنی مشترک در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های مختلف اجتماعی، به احضار و بازداشت اعضای خانواده‌ها واکنش نشان دادند.

در این متن مشترک نوشته شده است: «این‌روزها که هر ساعت یکی از خانواده‌های دادخواه را بازداشت و احضار می‌کنند، سخن را کوتاه و اضافه‌گویی نمی‌کنیم. بین ما با تن بی‌جان جگر گوشه‌هایمان بر دوش و شما با زندان‌ها و شلاق‌ها و تهدیدهایتان، تنها یک جمله باقیست: قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»

از میان افرادی که این متن مشترک را به اشتراک گذاشته‌اند می‌توان به خانواده‌های نوید افکاری، جواد حیدری، عرفان رضایی، محمدحسن ترکمان، علی روزبهانی و مینو مجیدی اشاره کرد.

ادامه بازداشت شهروندان

در همین حال، بازداشت‌ها، صدور احکام بلند مدت و فشارهای امنیتی بر شهروندان در شهرهای مختلف نیز ادامه دارد.

در همین راستا هومن طاهری، شهروند ساکن رشت، علیرغم گذشت ۹ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. بی اطلاعی از سرنوشت این شهروند، افزایش نگرانی‌های خانواده و نزدیکان او را به همراه داشته است.

به گزارش هرانا، مادر این شهروند ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فرزندش، گفت: «برای پیگیری وضعیت پسرم به مراجع قضایی و امنیتی مراجعه کردم و به من اعلام شد که او ممنوع الملاقات و ممنوع‌ التماس است.»

هومن طاهری شهروند ساکن رشت، روز چهارشنبه بیست و پنجم مرداد، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد. وی پیشتر به‌واسطه فعالیت‌های خود بازداشت شده و برای او حکم محکومیت صادر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با بازداشت حدود ۱۳ نفر از شهروندان استان گیلان، روابط عمومی اداره کل اطلاعات گیلان در اطلاعیه‌‌ای از بازداشت گروهی از شهروندان در این استان تحت عنوان «تیم تشکیلاتی دوازده نفره» خبر داد و مدعی شد که این افراد در حال برنامه ریزی و انجام اقداماتی در خصوص سالگرد خیزش سراسری ۱۴۰۱ بوده‌اند. این اطلاعیه همچنین افراد بازداشت شده را متهم به همکاری با رسانه هایی نظیر ایران اینترنشنال دانسته است.

فرزاد جاوید، فعال زیست‌محیطی و از اعضای انجمن «سبز چیا» در مریوان، نیز از ۱۱ روز پیش توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده و اطلاعی از سرنوشتش در دست نیست. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، فرزاد جاوید، جوان اهل مریوان و از فعالان زیست‌محیطی این شهر، مدت ۱۱ روز است که توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

به گفته منابع مطلع، فرزاد جاوید، طی مدت بازداشت خود از ملاقات حضوری، دسترسی به وکیل و تماس با خانواده خود محروم بوده است. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال زیست‌محیطی در درسترس نیست. این شهروند روز دوشنبه ٢٣ مرداد توسط شماری از نیروهای وزارت اطلاعات در شهر مریوان بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال داده شد.

رسانه کردپا نیز اعلام کرد که عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل سقز از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» به حبس تعزیری محکوم شده است. روز یکشنبه بیست و هشتم خردادماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عثمان اسماعیلی به ریاست قاضی جواد مصطفایی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب سقز و کیوان جهانی، مستشار دادگاه انقلاب سقز برگزار شده بود.

روز دوشنبه بیست و هشتم فروردین‌ماه، عثمان اسماعیلی با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد شد و بیست و چهارم اسفندماه ١٤٠١ نیز این فعال کارگری از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان سقز منتقل شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز اعلام کرد که دو شهروند به نام‌های محمدرضا محرمی و امید مصطفی‌زاده، توسط نیروهای حکومتی همراه با خشونت شدید در شهر تبریز بازداشت شدند. روز سه‌شنبه ٣١ مرداد ماه محمدرضا محرمی، در ورزشگاه حین برگزاری مسابقه فوتبال در شهر تبریز توام با ضرب‌وشتم شدید توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است. امید مصطفی‌زاده نیز پس از بازداشت به زندان مرکزی تبریز منتقل شده و از مکان و شرایط محمدرضا محرمی در بازداشتگاه تا این لحظه اطلاع دقیقی در دست نیست و اتهامات انتسابی به آن‌ها تاکنون نامعلوم است.

در همین حال، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای، بازداشت کنش‌گران در استان گیلان و مناطق کُردنشین را محکوم کرد.

در بیانیه این تشکل صنفی، دستگیری‌های اخیر برآیند دستپاچگی حکومت از آغاز دوباره اعتراض‌ها در سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی دانسته شده است. این تشکل خواهان آزادی بی‌قیدوشرط بازداشتی‌‌شدگان شده و افزوده که با وجود «کشتار و بازداشت گسترده معترضان، پایه‌های سست‌شده حاکمیت بیش از هر زمان دیگری به لرزه درآمده است.»

در این بیانیه همچنین با اشاره به نقش پیشرو زنان و دختران دانش‌آموز در این جنبش، تاکید شده است: «این نقش، دستگاه‌های امنیتی حاکمیت را چنان مرعوب کرد که از هیچ کوششی برای خاموش کردن صدای حق‌خواهی [مردم] فروگذاری نکرده و نمی‌کنند.»