وزیر ارشد اسرائیلی: منفعت مشترک ما و عربستان سعودی در پایان تخاصم با فلسطین است

ران درمر گفت کشورش لزوما مخالف دستیابی سعودی‌ها به انرژی هسته‌ای غیرنظامی نیست

وزیر ارشد اسرائیل- ران در مر

ران درمر، وزیر مسائل راهبردی اسرائيل، روز شنبه در گفتگو با شبکه «پی بی اس» آمریکا در مورد توافق احتمالی با عربستان سعودی بر سر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با این کشور صحبت کرد. این در حالی است که هیاتی عالی‌رتبه از اسرائيل در حال حاضر در واشنگتن است تا در مورد مفاد این توافق احتمالی گفتگو کنند. دولت بایدن به نظر سخت در کوشش است تا این توافق را بین ریاض و تل‌آویو رقم بزند.

یکی از خواست‌هایی که گفته می‌شود عربستان سعودی مطرح کرده برپایی برنامه هسته‌ای غیرنظامی است. درمر مطرح شدن این خواست توسط سعودی‌ها را تایید کرد و درباره موضع اسرائیل گفت: «شیطان در جزئیات است و باید ببینیم نهایتا به چه توافقی می‌رسیم… احتمالا می‌دانید که سعودی‌ها به عنوان امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌توانند همین فردا نزد چین یا فرانسه بروند و ازشان بخواهند برنامه هسته‌ای غیرنظامی برپا کنند و غنی‌سازی داخلی انجام دهند. اگر بخواهند می‌توانند همین فردا این کار را بکنند. در نتیجه سوالی که من از خودم پرسیدم این است که اگر آمریکا درگیر این کار شود معنی این ۱۰ سال دیگر، ۲۰ سال دیگر و ۳۰ سال دیگر چه خواهد بود و در غیر این صورت، چه بدیلی ممکن است؟»

نیک شیفرین، خبرنگار «پی بی اس»، در پاسخ به درمر یادآوری کرد که اسرائیل سال‌ها است از «دکترین بگین» پیروی کرده که به موجب آن اسرائیل جلوی گسترش هسته‌ای در منطقه را می‌گیرد و به همین خاطر در زمان نخست‌وزیری مناخم بگین به رآکتورهای هسته‌ای عراق حمله کرد. پس آیا عدم مخالفت اسرائيل با هسته‌ای شدن سعودی‌ها به معنای این است که دکترین بگین از میان رفته؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درمر در پاسخ گفت که دکترین بگین همچنان برجا است اما افزود: «کشورهایی در منطقه هستند که می‌توانند انرژی هسته‌ای غیرنظامی داشته باشند. چنین چیزی متفاوت از برنامه تسلیحات هسته‌ای است… مساله این‌جا است که پادمان‌های موجود چه خواهند بود؟ و اگر سراغ راه دیگری بروند و مثلا همراه چین یا دیگران شوند چه؟»

وزیر اسرائیلی تاکید کرد: «اما بیایید تاثیر توافق صلح بین اسرائيل و سعودی بر منطقه و جهان را دست کم نگیریم.»

درمر در پاسخ به سوالی‌ راجع به مساله فلسطین، که حل آن از خواسته‌های ریاض است، افزود: «ما نهایتا دوست داریم به توافق صلح با همسایگان فلسطینی خود برسیم… و به نظرم منفعت هردوی ما و سعودی‌ها این است که فلسطینی‌ها را در مسیری قرار دهیم که نهایتا منجر به حل سیاسی این تخاصم می‌شود.»

بیشتر از جهان