وزیر اطلاعات: جاسوسانی از فرانسه، سوئد و انگلستان را دستگیر کرده‌ایم‎

وزیر اطلاعات بدون توجه به آمار انتخابات‌های قبلی، مدعی شد که «دشمن» به دنبال مشارکت نکردن مردم در انتخابات است

وزیر اطلاعات مدعی شد ۵۰ سرویس اطلاعاتی در حال مبارزه با جمهوری اسلامی‌اند‌ــ نامه نیوز

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت برخی از شهروندان فرانسه، سوئد و انگلستان به اتهام جاسوسی و اجرای حکم اعدام برای بعضی از آنان خبر داد. 

وزیر اطلاعات با اعلام این خبر، افزود: «امروز قدرت دستگاه‌های اطلاعاتی کشور به‌نحوی است که جاسوس‌هایی از فرانسه، سوئد، انگلستان و کشور‌های متعدد دیگری را در اختیار دارند و حتی بعضی از آن‌ها علی‌رغم فشار‌هایی که آوردند، به اعدام محکوم شدند و حکم آن‌ها اجرا شد که این اقدام‌ها مدیون هماهنگی و همراهی است که در تشکیلات جامعه اطلاعاتی به وجود آمده است.»

جمهوری اسلامی صبح شنبه ۲۴ دی‌ ۱۴۰۱، حکم اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی‌ــ‌بریتانیایی و معاون پیشین وزیر دفاع، را اجرا کرد. مرکز رسانه‌ای قوه‌ قضاییه اتهام‌های علیرضا اکبری را «افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلستان به ازای دریافت دستمزد به مبالغ یک میلیون و ۸۰۵ هزار یورو، ۲۶۵ هزار پوند انگلستان و ۵۰  هزار دلار آمریکا» اعلام کرد.

اکبری پیش از این، در یک فایل صوتی اعلام کرده بود که تمامی اتهام‌ها را رد می‌کند و این اتهام‌ها را بازجویان در ازای آزادی، به او دیکته کرده‌اند و او به همین علت حاضر به اعتراف اجباری علیه خود شده است. اکبری گفته بود که ماه‌ها تحت انواع شکنجه‌ها بوده تا به این اعترافات تن دهد.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی نیز در سال ۱۳۹۵ با دعوت رسمی دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران رفت و دستگیر شد. او شهروند سوئد است و جمهوری اسلامی قصد دارد او را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» اعدام کند. سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خرداد ۱۴۰۱، در نخستین نشست خبری‌اش با رسانه‌ها، حکم اعدام این پژوهشگر ایرانی‌ــ‌سوئدی را «شرعی» و «قانونی» خواند و با تاکید بر اجرای حکم اعدام گفت: «فرایند رسیدگی به اتهام‌های احمدرضا جلالی به پایان رسیده و پرونده در مرحله اجرای رای قرار دارد و مسئله مبادله منتفی است.»

پیش از این عنوان شده بود که جمهوری اسلامی قصد دارد احمدرضا جلالی را با حمید نوری مبادله کند. حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، در سوئد محاکمه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر اطلاعات دولت رئیسی در بیست‌و‌چهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد: «عملیات مشترکی که بین سپاه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در مقابله با حوادثی همچون اصفهان و حادثه تروریستی اخیر شیراز با هدف ایجاد امنیت و آرامش در جامعه عملی شد، از افتخاراتی است که در این دولت شامل حال مجموعه‌ها شده است و امروز راهبرد دشمن در جهت برخورد و ایجاد بحران‌ فقط در صحنه اقدام‌های تروریستی و جاسوسی نیست، بلکه تلاش می‌کند آن را در صحنه‌های اجتماعی به‌ اشکال مختلفی بروز بدهد.»

او به خیزش سراسری اشاره کرد و بار دیگر با «اغتشاش» خواندن این اعتراض‌ها گفت: «یکسری از آن‌ها را در صحنه‌های اغتشاشات سال گذشته دیدید. در شرایط جدید، دشمن تلاش می‌کند با استفاده از بهائیت، نارضایتی‌ها، حرکت‌های صنفی و جریان‌های سیاسی که جهت‌گیری فتنه و تغییر را زمزمه می‌کنند، به مسیری برود که اثرگذاری اجتماعی و بحران‌سازی‌ها به‌نحوی شکل گیرد که در بدنه جامعه گسترش پیدا کند.»

وزیر اطلاعات همانند رهبر جمهوری اسلامی کلیدواژه «دشمن» را در سخنرانی‌اش کنار نگذاشت و مدعی شد که ۵۰ سرویس اطلاعاتی در حال مبارزه با جمهوری اسلامی‌اند. او در این بخش از سخنانش گفت: «دشمن در هر شرایطی از سر این انقلابی که توانسته است به ‌عنوان یک قدرت در دنیا مطرح شود، دست برنداشته است و بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی که در ساختار خود میز ایران را با هدف مقابله با یک قدرت جدید در سطح جهانی، طراحی کرده‌اند. در این شرایط، قدرت مطلق آمریکا در منطقه به‌دست جهادگران و سپاهیان با شکست روبرو شده و همواره به‌ دنبال این است که بتواند برای جبران آن راهی پیدا کند.»

او در ادامه به تبعیت از علی خامنه‌ای به دفاع از بسیج و سپاه پاسداران پرداخت و حضور فعال سپاه و بسیج در جامعه را امید‌بخش و شوق‌آفرین خواند. سپس با وجود آنکه هفت ماه به انتخابات مجلس باقی مانده و پیش‌بینی‌ها حاکی از مشارکت نکردن مردم است، مدعی شد که «نقشه دشمن» بی‌ثبات‌سازی و کاهش مشارکت در انتخابات است.

خطیب در این راستا به سالگرد قتل مهسا امینی اشاره کرد و گفت که دشمن «برای سالگرد اغتشاشات» هم برنامه‌هایی دارد اما هدف اصلی آن‌ها انتخابات است. این در حالی‌ است که آمار مشارکت مردم در دو انتخابات قبلی مجلس و ریاست‌جمهوری نشان از آن دارد که مشارکت مردم در انتخابات‌های جمهوری اسلامی کمتر شده است و با توجه به خیزش «زن زندگی آزادی» و ریزش هواداران نظام و قشر خاکستری، پیش‌بینی‌ها از مشارکت پایین مردم در انتخابات پیش رو حکایت دارد.