امیرعبداللهیان: ولیعهد عربستان سعودی به تهران دعوت شده است

کویت: این فصل تازه از روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه می‌‌تواند بر اصل حسن روابط هم‌جواری و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر پیش رود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به هنگام بازگشت از سفر رسمی دو روزه به عربستان سعودی، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت از شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دعوت شده است که برای انجام یک سفر رسمی به تهران بیاید.

به‌گفته امیرعبداللهیان، ولیعهد عربستان سعودی این دعوت را پذیرفته است و در پاسخ به او گفته که «برنامه‌ریزی» خواهد کرد.

سفر دو روزه امیرعبداللهیان به عربستان سعودی، نخستین دیدار یک مقام‌ ارشد جمهوری اسلامی ایران با شاهزاده محمد بن سلمان است و نقطه عطفی در شروع مجدد روابط سیاسی-دیپلماتیک دو کشور محسوب می‌شود.

 

تا پیش از این سفر، آخرین وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در سفری رسمی و عمومی به عربستان سعودی رفت، محمد‌جواد ظریف بود. ظریف در سال ۲۰۱۵ برای عرض تسلیت به مناسبت درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان سعودی، به آن کشور سفر کرد.

خبر سفر و دیدارهای حسین امیرعبداللهیان با مقام‌های ارشد سعودی، از جمله وزیر خارجه و ولیعهد عربستان سعودی در ریاض و جده، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌‌المللی و مقام‌های دولتی کشورهای منطقه داشته است.

وزارت خارجه کویت روز جمعه ضمن استقبال از سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد که این سفر شروع «فصل درخشانی» در تاریخ روابط ایران با کشورهای عربی خلیج فارس باشد.

شبکه‌ خبری عرب‌ نیوز روز جمعه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) در گزارشی به‌نقل از بیانیه شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت، نوشت: «این فصل تازه از روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه می‌‌تواند بر اصل حسن روابط هم‌جواری، همکاری، گفت‌وگو، و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر پیش رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نیز شامگاه جمعه در گزارشی دیدار امیرعبداللهیان با شاهزاده محمد بن سلمان را نشستی از پیش برنامه‌ریزی‌نشده توصیف کرد که نشان می‌دهد روابط دو کشور به بالاترین سطح از زمان از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک رسیده است.

در اسفند‌ گذشته و با میانجیگری چین، توافق‌نامه‌ای میان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت، و مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران امنیت ملی عربستان سعودی، در پکن امضا شد و دو کشور متعهد شدند بار دیگر روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

تنها یک روز پس از دیدار شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با همتای ایرانی خود در ریاض، منابع دولتی عربستان سعودی از گفت‌‌وگوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا، خبر دادند.

محور گفت‌وگوهای روز جمعه وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی، جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه عنوان شد.

حکومت ایران متهم است که با سیاست‌های منطقه‌ای خود صلح و امنیت منطقه‌ را تهدید می‌کند. طی هفته‌‌های گذشته، گزارش‌های پرشماری از اعزام نیروها و استقرار جنگنده‌های تازه آمریکا در پایگاه‌های نظامی در منطقه منتشر شده است.

در این میان، روزنامه گاردین روز جمعه به‌نقل از آنا جیکوبز، تحلیلگر ارشد خاورمیانه، نوشت: «نزدیکی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی هنوز در مراحل اولیه است و هنوز به‌روشنی مشخص نیست که دو طرف چگونه با اختلاف‌ها و مسائل تنش‌زا میان خود برخورد خواهند کرد.»

بیشتر از جهان