وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر تاکید کرد که تقویت روابط با تهران مبتنی بر «احترام متقابل» است

 «ابراهیم رئیسی به‌زودی عازم عربستان سعودی می‌شود»

در نشست مشترک خبری عصر روز پنجشنبه وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در ریاض، دو طرف بار دیگر بر تقویت روابط سیاسی و دیپلماتیک و پیشبرد طرح‌های اقتصادی مشترک تاکید کردند.

شبکه خبری العربیه، شامگاه پنجشنبه ۱۷ اوت (۲۶ مرداد ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌ نقل از گفته‌های شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نوشت: «ازسرگیری روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی، یک لحظه مهم و نقطه عطفی برای امنیت منطقه به‌شمار می‌رود.»

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از نشست مشترک خبری با همتای ایرانی خود، بار دیگر موضع رسمی ریاض را تکرار کرد و گفت: «مبنای دولت عربستان سعودی برای فعال کردن روابط خود با جمهوری اسلامی، احترام متقابل است.»

 شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین از دولت جمهوری اسلامی به‌دلیل حمایتش از میزبانی عربستان سعودی برای نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۳۰ در این کشور قدردانی کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز به‌نوبه خود ضمن تاکید بر تقویت روابط دو جانبه با ریاض گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای نقش عربستان سعودی در منطقه ارزش قائل است.» به‌ گفته امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی می‌‌تواند با عربستان سعودی برای حل فوری مسائل منطقه همکاری کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از نشست مشترک خود با شاهزاده فیصل بن فرحان در ساختمان وزارت خارجه عربستان در ریاض گفت: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی برای سفر به این کشور را پذیرفته است و این سفر به زودی انجام خواهد شد.»

به‌ گفته امیرعبداللهیان، روابط با عربستان سعودی در مسیر درست پیش می‌رود. عبداللهیان همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی برای توسعه و تقویت روابط با ریاض مصمم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین شامگاه پنجشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: به‌مدت سه‌ ساعت و نیم، با همتای سعودی خود دیدار و «گفت‌‌وگوی ثمربخش» داشته است.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود در ریاض گفت با مقام‌های دولتی عربستان سعودی برای برگزاری رقابت‌های دوستانه میان تیم‌های ورزشی دو کشور، از جمله باشگاه‌های برتر فوتبال، گفت‌وگو شده است.

علیرضا عنایتی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ریاض، نیز در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، فعالیت رسمی سفارت جمهوری اسلامی در ریاض هم‌زمان با سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی آغاز خواهد شد.

این نخستین سفر یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به عربستان سعودی از زمان قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران است.

دولت عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله عوامل وابسته به جمهوری اسلامی به ساختمان سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، به روابط سیاسی-دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی پایان داد.

پس از هفت سال قطع روابط، در اسفند‌ماه گذشته و با میانجیگری دولت چین در پکن، توافق‌نامه‌ای میان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت و مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران امنیت ملی عربستان سعودی، امضا شد و دو کشور متعهد شدند که بار دیگر روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.