اکثر بریتانیایی‌‌ها می‌خواهند یک همه‌پرسی برگزیت دیگر انجام شود

بیشتر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (۵۵ درصد) می‌گویند در وهله اول اشتباه کردند به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند

موافقان و مخالفان برگزیت مقابل پارلمان بریتانیا در لندن، ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹‌ـ Tolga Akmen/AFP

بنا بر نتایج نظرسنجی جدید یوگاو، حدود نیمی از بریتانیایی‌ها مایل‌اند در ۱۰ سال آینده یک همه‌پرسی دیگر در مورد برگزیت برگزار شود.

بیش از یک‌چهارم افراد از برگزاری همه‌پرسی زودهنگام تا پایان سال ۲۰۲۳ حمایت می‌کنند.

در یک نظرسنجی که در ۸ و ۹ اوت انجام شد، ۴۶ درصد افراد گفتند که در ۱۰ سال آینده باید یک همه‌پرسی برگزار شود، این در حالی است که ۳۶ درصد افراد گفتند لزومی ندارد.

این نظرسنجی همچنین بررسی می‌کند توافق برگزیت چقدر پیشرفت داشته است، هرچند نتایج حاکی از رضایت اندک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمتر از یک‌سوم افراد (۳۰ درصد) فکر می‌کنند برگزیت «انجام شده است»، در حالی که تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان (۴۹ درصد) گفتند هنوز کامل انجام نشده است.

با وجود این، در نظرسنجی قبلی که بین ۲۸ فوریه تا اول مارس انجام شد، فقط ۱۸ درصد فکر می‌کردند که برگزیت انجام شده است، اما ۶۰ درصد گفتند که انجام نشده است.

وقتی سوال شد اگر یک همه‌پرسی دیگر در مورد الحاق مجدد به اتحادیه اروپا برگزار شود، چه رایی می‌دهند، نیمی از شرکت‌کنندگان گفتند رای به الحاق مجدد می‌دهند.

در مقابل، ۳۰ درصد گفتند رای می‌دهند که خارج از اتحادیه اروپا باقی بمانند، در عین حال، هفت درصد گفتند که رای نمی‌دهند.

رای‌دهندگان موافق باقی ماندن در اتحادیه اروپا همگی حامی برگزاری یک همه‌پرسی دیگرند، ۴۱ درصد می‌گویند همین امسال باید یک همه‌پرسی برگزار شود، ۶۱ درصد می‌گویند ظرف پنج سال آینده، و ۷۰ درصد می‌گویند ظرف ده سال آینده.

فقط هشت درصد رای‌دهندگان موافق خروج از اتحادیه اروپا از برگزاری همه‌پرسی در سال ۲۰۲۳ حمایت می‌کنند، ۱۶ درصد فکر می‌کنند در پنج سال آینده، و ۲۰ درصد فکر می‌کنند در ۱۰ سال آینده باید یک همه‌پرسی دیگر برگزار شود.

داده‌های جمع‌آوری‌شده یوگاو نشان می‌دهد که میزان نارضایتی از نحوه عملکرد دولت در مسئله برگزیت همچنان بسیار بالا است، ۷۲ درصد می‌گویند دولت بد عمل کرده است. شش نفر از هر ۱۰ نفر (۶۲ درصد) معتقدند برگزیت بیشتر شکست بوده است تا موفقیت، و اکثر افراد (۵۵ درصد) می‌گویند در وهله اول اشتباه کردند به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند.

بت من، پژوهشگر سیاسی در یوگاو، گفت: «به‌رغم میزان بالای پشیمانی از برگزیت در جامعه بریتانیا، این نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که لزوما اشتیاق گسترده‌ای برای برگزاری زودهنگام یک همه‌پرسی دیگر وجود ندارد. با وجود این، در حالی که به سمت انتخابات بعدی و پس از آن می‌رویم، اختلاف‌های حزبی جدی وجود دارد که می‌تواند موضع کارزارهای انتخاباتی را تغییر دهد، اکثریت قابل‌توجهی از کسانی که در حال حاضر قصد دارند به حزب کارگر رای دهند از برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن مجدد به اتحادیه اروپا در ۵ یا ۱۰ سال آینده حمایت می‌کنند.»

«ارقام ما همچنین حاکی از آن است که اگر الان یک همه‌پرسی برگزار شود، الحاق مجدد بریتانیا به اتحادیه اروپا در صدر خواهد بود. بنابراین، در حالی که رهبران سیاسی هنوز فرصت دارند، این نظرسنجی نشان می‌دهد که احتمال دارد در سال‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که اجتناب از گفت‌و‌گو در مورد یک همه‌پرسی دیگر دشوار باشد.»     

© The Independent

بیشتر از جهان