ادعای افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان؛ یک محموله چهار هزار کیلویی در مرز ایران کشف شد

مقام‌های ایرانی گفتند این محموله بزرگ مواد مخدر در مرز جنوب شرقی که به افغانستان و پاکستان وصل است، کشف شده است

کارخانه تولید مواد مخدر در استان غور در غرب افغانستان - AFP

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران اخیرا مدعی شد که تولید مواد مخدر به‌ویژه داروهای روان‌گردان همچون متامفتامین در افغانستان به‌شدت افزایش یافته است و باید در زمینه مقابله با قاچاق این مواد از افغانستان به کشورهای همسایه، اقدامات جدی صورت گیرد.

هم‌زمان با این ادعا، فرمانده مرزبانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، از کشف چهار هزار و ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر شامل تریاک و حشیش، در مرزهای جنوب شرقی این کشور در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

این مقام نظامی ایران نام کشوری که مواد از آن به ایران قاچاق شده است را فاش نکرد، اما گفت این محموله در‌پی عملیات مرزبانی در مرز جنوب شرقی ایران به دست آمده است. مرز جنوب شرقی ایران در منطقه سیستان و بلوچستان قرار دارد و به افغانستان و پاکستان وصل است.

احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی، گفت قاچاقچیان با نیروهای مرزبانی درگیر شده‌اند و سپس به کشور مقابل فرار کرده‌اند. او اسم کشور مقابل را بیان نکرد، اما گفت که محموله به دست آمده شامل سه هزار و ۳۰۰ کیلوگرم تریاک و ۸۰۰ کیلوگرم حشیش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، به خبرگزاری ایسنا گفت که تولید مواد مخدر و به‌ویژه مواد روان‌گردان در افغانستان افزایش یافته است و لازم است تا کشورهای همسایه با پدیده قاچاق مواد مخدر به‌عنوان یک تهدید فراملی مقابله کنند.

کاکاوند تصریح کرد: «کشور افغانستان به‌عنوان همسایه جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های اخیر علاوه بر تولید موادمخدر سنتی، به منبع اصلی تولید متامفتامین یا همان ترکیب اصلی مخدر شیشه نیز تبدیل ‌شده است و سر‌ریز مواد مخدر تولیدشده در افغانستان، ضمن آلوده کردن سرمایه‌های انسانی و نسل جوان، موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر اجتماعی در ابعاد ملی و بین‌المللی نیز شده است.»

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران در حالی این ادعا را مطرح کرد که طالبان در یک سال اخیر مدعی شدند کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان را به میزان چشمگیری کاهش داده‌اند. رسانه‌ها و برخی مراکز پژوهشی خارجی نیز اخیرا با استناد به برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شدند که کشت مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است. این موضوع به‌عنوان یکی از دستاوردهای طالبان، در نشست‌های اخیر این گروه با نمایندگان کشورهای خارجی، به‌ویژه نمایندگان آمریکا، مورد استقبال قرار گرفت.

این در حالی‌ است که منابع محلی از ادامه کشت و تولید سرسام‌آور مواد مخدر به‌ویژه در مناطق جنوبی و غربی افغانستان خبر می‌دهند. بر‌اساس گزارش‌های محلی، ده‌ها کارخانه کوچک و بزرگ تولید متامفتامین در روستاها و شهرستان‌های جنوب و غرب فعال‌اند و کشت گیاه افدرا، ماده اصلی متامفتامین، نیز افزایش یافته است.

بیشتر از جهان