احتمال اعتصاب غذای مجدد نازنین زاغری

ریچارد رتکلیف: وقتی مردم مایوس می شوند، اعتصاب غذا تنها حربه‌ای است که در اختیار دارند

همسر نازنین زاغری-رتکلیف  به بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفته از مبارزه برای رهایی او از زندان ایران «منحرف» نشود. خانم زاغری رتکلیف سه سال است که در ایران در حبس به سر می برد.

نازنین زاغری رتکلیف که دارای تابعیت مضاعف ایرانی-بریتانیایی است، از سال ۲۰۱۶ و درجریان دیدار از خانواده‌اش در تهران به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

بوریس جانسون به خاطر اظهاراتش در مورد فعالیت‌های نازنین در زمانی که در راس وزارت خارجه بریتانیا بود، به باد انتقاد گرفته شد. او به اشتباه گفت خانم زاغری رتکلیف در سفر به ایران، «به مردم درس خبرنگاری» می‌داده است. اقای جانسون بعدا از این بابت  عذرخواهی کرد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین، بریتانیا را متهم کرده که «امکان تجاوز علیه (حقوق) شهروندان بریتانیا را ممکن می کند.» او می گوید دولت آقای جانسون «باید موضعی به مراتب محکم تر علیه گروگان گیری توسط ایران» اختیار کند.

به گفته آقای رتکلیف، نازنین بار دیگر در همدردی با یک استاد دانشکاه استرالیایی-بریتانیایی که به اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده، دست به اعتصاب غذا می زند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کایلی مور-گیلبرت، استاد دانشگاه، از قبل از روز کریسمس دست به اعتصاب غذا زده و از اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا خواسته برای آزادی او تلاش بیشتری بکند. 

آقای رتکلیف  ضمن اشاره به مذاکرات موفقیت آمیزی که در سال های اخیر برای رهایی گروگان‌های آمریکایی صورت گرفته، افزود: «اگر پرزیدنت ترامپ می تواند (گروگان‌های) آمریکایی را به رغم گرفتاری‌های موجود در آنجا، به آمریکا برگرداند، هیچ دلیلی وجود ندارد که بریتانیا نتواند.»

«این مسئله از الویت‌هاست، و این که نخست وزیر بار دیگر تمرکزش را از دست ندهد.»

او افزود که خانم زاغری رتکلیف که از صرف غذا در شب عید کریسمس خودداری کرد، روز دوشنبه به او گفته: «دیگر نمی توانم اینطور ادامه بدهم؛ کسی باید کاری بکند.» 

آقای رتکلیف گفت:«وقتی مردم اینچنین مایوس می شوند، اعتصاب غذا تنها حربه‌ای است که در اختیار دارند.»

«این برای جلب توجه حکومت ایران است، اما به همین گونه برای از میان برداشتن بی‌کفایتی دولت‌های خودشان هم هست که  به آن‌ها یادآوری کنند وعده داده اند وارد عمل شوند و نهایت تلاش خود را به کار گیرند.» 

در سال ۲۰۱۷، اظهارات آقای جانسون مبنی بر این که خانم زاغری رتکلیف در سفر به ایران درس خبرنگاری می‌داده، در دادگاه به عنوان مدرکی علیه او استفاده شد.  

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته که این وزارتخانه «بسیار نگران سلامت و وضعیت خانم زاغری رتکلیف و دیگر زندانیان بریتانیایی-ایرانی محبوس در ایران است.»

این سخنگو افزود:«ما به تلاش‌هایمان برای مطرح کردن مورد او در بالاترین سطوح ادامه خواهیم داد و با خانواده او در تماس هستیم و ایران را برای رهایی او تحت فشار می گذاریم.»

آقای رتکلیف، همچنین، ضمن حمایت از خانم مور گیلبرت از دولت بریتانیا و استرالیا خواست برای رهایی او تلاش بیشتری کنند.

او روز یکشنبه در گفتگو با نشریه گاردین گفت:«پنج روز اعتصاب غذای خشک بسیار خطرناک است. ما در این رنج و مصیبت با کایلی و خانواده اش هم دل هستیم.»

© The Independent

© Reuters