پلیس ترکیه بیش از ۸۰ پناهجوی افغان را بازداشت کرد

پلیس مهاجران بازداشت شده را به اداره مهاجرت تحویل داده و قرار است به افغانستان اخراج شوند

در سال جاری میلادی بیش از سه هزار مهاجر افغان از ترکیه اخراج شده اند - AFP

پلیس شهر آماسیا در شمال ترکیه، روز جمعه ۱۳ مرداد، یک کامیون حامل ۷۰ پناهجو را که از ایران به ترکیه وارد شده بود توقیف کرد. رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که در این کامیون ۶۲ پناهجوی افغان و هشت پناهجوی پاکستانی و بنگلادشی حضور داشتند که همه بازداشت شده‌اند. هم‌زمان با این اتفاق، یک قایق حامل ۲۰ پناهجوی افغان در چاناک قلعه ترکیه به دست گارد ساحلی افتاد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پناهجویان بازداشت‌شده در آماسیا، به اداره مهاجرت این شهر فرستاده شده‌اند و قرار است به افغانستان بازگردانده شوند.

از وضعیت سرنشینان قایقی که در شهر چاناک قلعه دستگیر شدند، هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست، اما گفته می‌شود که آن‌ها نیز در معرض اخراج اجباری قرار دارند.

با وجود سختگیری‌های ترکیه برای ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور، کاروان‌های مهاجرت غیرقانونی به سمت ترکیه هنوز با همان قوت همیشگی فعالیت می‌کنند و روزانه صدها مهاجر افغان از مسیر ایران، راه دشوار مهاجرت به ترکیه را طی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارها نشان می‌دهند که در سال جاری میلادی، بیش از سه هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغان در ترکیه بازداشت و اخراج شده‌اند. این رقم در سال گذشته میلادی به ۵۷ هزار و ۱۷۴ نفر رسیده بود.

مهاجران افغان که در دو سال گذشته و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، شمارشان به‌شدت افزایش یافته است، مهاجرت به ترکیه را با دو هدف انتخاب می‌کنند؛ هدف نخست این است که از ترکیه برای رسیدن به اروپا استفاده کنند، زیرا هنوز شمار زیادی از مردم معتقدند که از ترکیه می‌توانند به یونان و از آن‌جا به اروپا برسند، یا با استفاده از کشتی‌های بزرگ از ترکیه به ایتالیا بروند.

اما هدف دوم فقط کارگری و ادامه زندگی در ترکیه است، زیرا شرایط زندگی و کار در ترکیه بهتر از ایران و پاکستان است و مهاجران می‌توانند برای مدت طولانی در آن‌جا بمانند.

اما دولت ترکیه در سال‌های اخیر، قواعد سختگیرانه‌ای را علیه مهاجران به‌ویژه مهاجران افغان، وضع کرده است و پلیس ترکیه در شهرهای مختلف روزانه صدها تن از مهاجرانی را که مدارک قانونی ندارند بازداشت می‌کند و به اردوگاه‌ها می‌فرستد تا از کشور اخراج شوند.

شیوه‌های اخراج مهاجران از ترکیه، نگرانی‌های زیادی را به‌لحاظ حقوق بشری در میان سازمان‌های حامی پناهندگان ایجاد کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که پلیس ترکیه در اردوگاه‌ها و نیز در نزدیکی مرزها، مهاجران را مورد ضرب‌و‌شتم و حتی گاهی هدف شلیک مستقیم قرار می‌دهند.

بیشتر از جهان