چین در نشست بین‌المللی جده برای پایان دادن به جنگ اوکراین شرکت می‌کند

در نشست مشابهی که در ماه ژوئن به میزبانی دانمارک در کپنهاگ برگزار شد، دولت چین حاضر به شرکت نشد

علاوه بر ده‌ها دولت دیگر، چین نیز هیئتی بلندپایه برای شرکت در نشست بین‌المللی جده با هدف پایان بخشیدن به جنگ اوکراین و درگیری‌های نظامی در آن کشور به عربستان سعودی می‌فرستد.

خبرگزاری بلومبرگ عصر روز جمعه ۴ اوت (۱۳ مرداد) به‌نقل از بیانیه وزارت خارجه چین نوشت: «لی هوی، دیپلمات ارشد دولت چین در امور اوراسیا، برای شرکت در نشست بین‌المللی جده راهی عربستان سعودی است. بر اساس گزارش‌ها، در نشست بین‌المللی جده نمایندگانی از بیش از ۳۰ کشور جهان حضور دارند.»

هم‌زمان، خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی نوشت: «دیپلمات‌های اوکراینی و کشورهای غربی امیدوارند در نشست بین‌المللی جده، که با حضور مشاوران امنیت ملی و دیگر مقام‌های ارشد از حدود ۴۰ کشور جهان برگزار می‌شود، در نهایت بر سر مجموعه‌ای از اصول بنیادی برای پایان دادن به جنگ اوکراین و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها میان کی‌يف و مسکو توافقی به دست آید.»

روسیه به نشست بین‌المللی جده دعوت نشده است. اما مقام‌های کرملین پیش‌تر گفته‌اند روند گفت‌وگوها و تحولات این نشست بین‌المللی را با دقت پیگیری خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز پیش‌تر در گزارشی ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست بین‌المللی جده، به‌نقل از دمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، نوشته بود: «هر تلاشی برای پیشبرد راه‌حلی مسالمت‌آمیز درخور ارزیابی مثبت است.»

به گزارش بلومبرگ، رئیس‌جمهوری اوکراین امیدوار است پس از برگزاری نشست بین‌المللی جده، راه برای برگزاری نشست‌های بعدی، به‌ويژه نشستی برای حمایت از طرح ۱۰ ماده‌ای صلح، هموار شود. طرح ۱۰ ماده‌ای صلح زلنسکی سال گذشته میلادی پیشنهاد شده است. در این طرح، نیروهای روسیه باید خاک اوکراین را به‌طور کامل ترک کنند.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت چین مایل است برای تداوم ایفای نقشی سازنده، با جامعه بین‌المللی همکاری کند. او هدف از این همکاری‌ها را پیشبرد «راه‌حل‌های سیاسی» عنوان کرد.

دولت چین به نشست کپنهاگ- که در ماه ژوئن با هدفی مشابه برگزار شد- دعوت شده بود، اما از شرکت در آن نشست خودداری کرد.

بیشتر از جهان