دادگاهی در روسیه ناوالنی را به ۱۹ سال حبس بیشتر محکوم ‌کرد

ناوالنی، منتقد معروف کاخ کرملین، بیش از دو سال است که دوران محکومیت ۹ ساله‌اش را می‌گذراند

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکسی ناوالنی، معروف‌ترین منتقد سیاست‌های ولادیمیر پوتین و مخالف سرسخت کاخ کرملین، روز جمعه به ۱۹ سال حبس اضافه محکوم‌ شد. 

ناوالنی بعدازظهر جمعه در زمان خواندن حکم دادگاهی در شرق مسکو- محل زندان و تبعیدگاه این منتقد- با ظاهری نحیف و با لباس زندان در کنار دو وکیلش ایستاده‌ بود. الکسی ناوالنی بیش از یک دهه است که ولادیمیر پوتین و دیگر مقام‌های روسیه را به فساد سازمان‌یافته در روسیه متهم می‌کند. او در ویدیوهای افشاگرانه‌اش، پیش از بازداشت، در شبکه یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی فساد مقام‌های دولت روسیه را به شهروندان روسیه نشان‌ می‌داد.  شهروندان روس میلیون‌ها بار این ویدیوها را دیده‌اند.

الکسی ناوالنی به حدی محبوب بود که قصد داشت در سال ۲۰۱۸ نامزد ریاست‌جمهوری شود، اما کاخ‌ کرملین این اجازه را به او نداد. ناوالنی تا کنون آخرین مخالف زنده کاخ کرملین است که موفق‌ شد در زمان آزادی، بیش از دو بار صدها هزار روس، به‌خصوص نسل جوان را در مخالفت با سیاست‌های ولادیمیر پوتین به خیابان بیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 الکسی ناوالنی در ماه مارس سال ۲۰۲۱، پس از آنکه از مسمومیت رهایی یافته بود، بار دیگر از آلمان به مسکو پرواز کرد. او را در زمان ورودش به مسکو بازداشت کردند و به زندان انداختند. پیش‌تر، در مارس سال ۲۰۲۲، دادگاهی او را به ۹ سال زندان محکوم کرده‌ بود و حالا تقریبا دو دهه دیگر به دوره حبس او اضافه‌ شده‌ است. این بار ناوالنی به اتهام «افراط‌‌گرایی و رادیکالیسم» مجرم شناخته شده‌ است. 

این جرم جدید، مانند گذشته، مربوط به فعالیت‌های بنیاد او در مبارزه با فساد است. دادگاه مسکو اعلام‌ کرد که بنیاد ناوالنی در فساد سازمان‌ یافته نقش مهمی داشته‌ است. قضات روس همه فعالیت‌های بنیاد ناوالنی را که از سال ۲۰۱۱ به راه‌ افتاده‌ است «جرم‌انگاری» کرده‌اند. دادستان پرونده خواهان مجازات کامل ۲۰ سال حبس برای این منتقد پوتین بود. در نهایت، قاضی با منظور کردن یک سال تخفیف او را به ۱۹ سال زندان اضافی محکوم‌ کرد.‌

این درحالی است که ناوالنی هم‌اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت ۹ ساله‌اش به جرم کلاهبرداری و اهانت به دادگاه روسیه در زندانی در حومه شرقی مسکو است. ناوالنی نخستین بار پس از بازداشت به ۳ سال‌ زندان محکوم شده‌ بود. 

محاکمه روز جمعه منتقد مشهور دولت روسیه به‌ دلایل امنیتی پشت درهای بسته برگزار شد. مخالفان ولادیمیر پوتین می‌گویند حکم طولانی زندان برای ناوالنی ۴۷ ساله به‌نوعی قتل تدریجی اوست. آن‌ها می‌گویند: «مسکو می‌خواهد فریاد منتقدان را خاموش کند.»‌

الکسی ناوالنی یک سال پیش از بازداشت در مسکو در سال ۲۰۲۰ در سیبری با سم فلج‌کننده اعصاب مسموم شد و فقط با انتقال او به بیمارستانی مجهز در آلمان بود که از مرگ نجات یافت.

بیشتر از جهان