با توافق ریاض نمایندگان دولت اسرائیل در نشست یونسکو در عربستان سعودی شرکت می‌کنند 

دولت اسرائیل کماکان نگران آن است که عربستان سعودی راهی برای شانه خالی کردن از اجرای کامل توافق بیابد

نشست کمیته میراث جهانی یونسکو ماه سپتامبر در عربستان برگزار می‌شود- Reuters

وب‌سایت خبری و تحلیلی آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه، نوشت که عربستان سعودی در توافق با یونسکو متعهد شده است که به همه کشورهای عضو این سازمان، ازجمله اسرائیل، اجازه دهد تا در نشست «کمیته میراث جهانی» -که قرار است ماه سپتامبر در ریاض برگزار شود- شرکت کنند. 

عربستان سعودی و اسرائیل مناسبات سیاسی ندارند و در صورت پایبندی عربستان سعودی به توافق فوق، این اولین بار خواهد بود که نمایندگان دولت اسرائیل به صورت رسمی و علنی وارد عربستان سعودی می‌شوند. 

آکسیوس پیش‌تر در ماه گذشته میلادی گزارش داد که مقام‌های عربستان سعودی از امضای «توافقنامه کشور میزبان» با یونسکو- سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد- خودداری کردند و افزود که حضور دیپلمات‌های اسرائيلی در نشست، دلیل اصلی نارضایتی عربستان سعودی بود. 

بدون چنین توافقی، آمادگی برای برگزاری نشست کمیته میراث جهانی در ریاض نمی‌توانست آغاز شود.

آکسیوس، روز پنجشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه)‌، به نقل از دو منبع آگاه نوشت که آدری آزولی، دبیرکل یونسکو، روز چهارشنبه در دیدار با وزیر امور خارجه اسرائیل در پاریس به الی کوهن گفت که مذاکرات با سعودی‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو منبع گفتند آزولی به کوهن اطلاع داد که دولت عربستان سعودی توافقنامه مربوط به کشور میزبان را امضا کرده است و متن توافقنامه شامل بند اجازه دسترسی تمامی کشورهای عضو یونسکو می‌شود. 

به گفته این منابع آگاه، مدیرکل یونسکو در این نشست با تاکید بر این‌که عربستان سعودی به نمایندگان اسرائیل اجازه ورود به آن کشور را می‌دهد، گفت: «دعوتنامه‌های رسمی برای نشست کمیته میراث جهانی طی چند روز آینده به همه اعضا ارسال خواهد شد. آزولی همچنین وعده داد که این موضوع را به‌دقت پیگیری می‌کند. 

منابع آگاه آکسیوس گفته‌اند که دولت اسرائیل کماکان نگران آن است که عربستان سعودی راهی برای شانه خالی کردن از اجرای کامل توافق پیدا کند. 

عربستان سعودی در ماه مارس گذشته با تعلل در صدور روادید و مطرح کردن بحث تمهیدات و ترتیبات امنیتی، عملا مانع حضور هیئت اسرائیلی به ریاست کوهن در یک کنفرانس مربوط به سازمان گردشگری ملل متحد شد. 

دولت بایدن مدتی است که تلاش می‌کند عربستان سعودی را به امضای توافق عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل راضی کند. 

ریاض دو هفته پیش زمانی که به بازیکنان تیم ملی فوتبال الکترونیک اسرائیل اجازه داد تا در مسابقات جهانی فیفا در عربستان سعودی شرکت کنند، گامی کوچک در جهت عادی‌سازی روابط برداشت. 

بیشتر از جهان