طالبان در چند محله کابل و برخی شهرهای دیگر افغانستان مانع برگزاری جشن عید غدیر شدند

مراسم عید غدیر خم امسال تنها در کارته سخی کابل برگزار شد

طالبان طی دو سال گذشته برای برگزاری مراسم مذهبی شیعیان در افغانستان محدودیت‌هایی وضع کرده‌اندــ عکس ارسالی به ایندیپندنت فارسی

منابع محلی می‌گویند اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در چندین منطقه شهر کابل و نیز برخی شهرهای دیگر افغانستان از جمله مزارشریف، هرات و شهر نیلی، مرکز استان دایکندی، مانع برگزاری عید غدیرخم شدند.

منابع آگاه در شورای علمای شیعه افغانستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که نیروهای طالبان روز شنبه ۱۷ تیر (هشتم ژوییه) در چند منطقه کابل بنرهای تبلیغاتی عید غدیر و داربست‌هایی را که برای توزیع نذری به این مناسبت نصب شده بود، جمع‌آوری کرده و مانع برگزاری مداحی‌های مذهبی ویژه شیعیان شده‌اند.

به گفته این شورا، در دو روز گذشته طالبان در مناطقی از شهر کابل از جمله دشت برچی، چهارقلعه، سه‌راهی علاءالدین، پل‌سرخ، گلایی دواخانه و چنداول که عمدتا شیعه‌نشین‌اند، نیروهای ویژه‌ مستقر کرده‌اند تا مانع برگزاری مراسم عید غدیر چه در خیابان‌ها و چه داخل مساجد شوند. 

نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان در شماری از استان‌ها از جمله بلخ، هرات و دایکندی به مساجد و ملاهای شیعه شفاهی دستور داده‌اند که از برگزاری این مراسم خودداری کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم عید غدیر که شیعیان آن را روز اعلام جانشینی علی‌ابی ابیطالب از سوی پیامبر اسلام می‌دانند و جشن می‌گیرند، در سال‌های گذشته در نقاط مختلف کابل به‌ویژه مناطق غربی این شهر برگزار می‌شد اما امسال تنها در منطقه کارته سخی کابل برگزار شد. در تصاویری که از این مراسم در کارته سخی منتشر شده است، شماری از علمای دینی شیعه، زنان و مردان دیده می‌شوند.

طالبان پیش از این برای برگزاری مراسم مذهبی شیعیان از جمله عزاداری در محرم هم محدودیت‌هایی وضع کرده بودند. این گروه دلیل وضع این محدودیت‌ها را مسائل امنیتی عنوان کرده‌اند؛ با این حال شماری از عالمان دینی شیعه نگران‌اند که با دائمی شدن این محدودیت‌ها دیگر نتوانند هیچ مراسم مذهبی برگزار کنند.

در دو سال حاکمیت طالبان بر افغانستان محدودیت‌های زیادی برای شیعیان در افغانستان برقرار شده است. این گروه برخی  مساجد شیعیان در شهر کابل را بسته‌اند، فقه جعفری را از سرفصل آموزشی دانشگاه‌های مناطق شیعه‌نشین از جمله استان بامیان حذف کرده‌اند و ازدواج پیروان حنفی با شیعیان هم ممنوع شده است. مقام‌های این گروه حتی از به رسمیت شناختن مذهب شیعه در افغانستان هم طفره می‌روند. 

مولوی عبدالکبیر، سرپرست نخست‌وزیری کنونی طالبان و معاون پشین نخست‌وزیر طالبان در ماه‌های نخست حاکمیت این گروه در افغانستان در جلسه‌ای با عالمان دینی شیعه از صحبت درباره به‌ رسمیت شناختن مذهب شیعه خودداری کرد و هنگامی‌ که از او پرسیدند آیا دولت طالبان مذهب شیعه را به‌ رسمیت خواهد شناخت یا خیر، از پاسخ طفره رفت.