پایگاه‌های بسیج به کودکان آموزش نظامی می‌دهند

جمهوری اسلامی ایران همواره از کودکان برای اهداف نظامی و سرکوب معترضان بهره‌برداری می‌کند

با شروع فصل تابستان، پایگاه‌های بسیج در نقاط مختلف ایران برای جذب کودکان و نوجوانان تحت‌ عنوان برنامه‌های تابستانی خیز برداشته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این پایگاه‌ها به افراد زیر ۱۸ سال آموزش نظامی داده می‌شود.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در گزارشی به آموزش نظامی کودکان در پایگاه‌های بسیج و مکان‌های مشابه پرداخت و برای نمونه مسجد امام زمان در محله‌ خانی‌آباد تهران را مثال زد و به نقل از یک عضو هیئت‌امنای مسجد، نوشت کودکانی که جذب پایگاه بسیج شده‌اند، دانش‌آموزان مقطع سوم دبستان تا هشتم متوسطه‌اند. به گفته این فرد، تاکنون ده‌ها کودک جذب این پایگاه بسیج شده‌اند.

یکی از ساکنان محله خانی‌آباد نیز در تماس با هرانا گفت که پایگاه‌های مقاومت بسیج امام زمان با نظارت مستقیم سپاه پاسداران، پس از تبلیغات گسترده در مدارس و نصب بنرهای تبلیغاتی مرتبط با دوره‌های نظامی در محدوده مکان‌های آموزشی، افراد زیر ۱۸ سال را به شرکت در این کلاس‌ها ترغیب می‌کنند.

این شهروند در ادامه افزود در دوره‌های سازمان‌یافته بسیج، دانش‌آموزان در دوره‌های تئوری نظامی، سخنرانی، تماشای فیلم‌های جنگی و همچنین بررسی کتاب‌های مذهبی و ایدئولوژیک شرکت می‌کنند و برای طی کردن دوره‌های عملی نظامی به میدان تیر منتقل می‌شوند و به‌عنوان «کودک‌-‌سرباز» آموزش می‌بینند.

پایگاه‌های بسیج امام زمان در محله خانی‌آباد، تنها یکی از صدها پایگاه‌ بسیج وابسته به سپاه پاسداران در نقاط مختلف ایران‌اند که با اهداف خاص و به شکل سازمان‌یافته کودکان را جذب می‌کنند.

سپاه پاسداران با استقرار پایگاه‌های بسیج در مدارس و تشکیل شاخه بسیج دانش‌آموزی، عملیات جذب و شست‌وشوی مغزی کودکان و نوجوانان را از مدارس آغاز می‌کند و سپس با سوق دادن این نوجوانان به سمت پایگاه‌های بسیج محلات، از آن‌ها برای کنترل محله‌ها و سرکوب اعتراض‌های مردمی استفاده می‌کند.

در جریان خیزش سراسری ایرانیان، به‌تناوب عکس‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد سپاه پاسداران برای سرکوب اعتراض‌ها از کودکان استفاده می‌کند. این در حالی است که پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کشورهای عضو را متعهد کرده است از کودکان برای اهداف نظامی و درگیری‌ها استفاده نکنند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را امضا کرد، اما بارها مفاد مختلف آن ازجمله منع استفاده از کودکان در درگیری‌ها را زیر پا گذاشت.

حکومت ایران در دوران جنگ هشت‌ساله با عراق نیز هزاران کودک را به مناطق جنگی فرستاد. آمار رسمی نشان می‌دهد که حدود ۳۳ هزار تن از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق، کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روند طی سال‌های بعد از جنگ ایران و عراق نیز ادامه یافت و جمهوری اسلامی با تاسیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در سال ۱۳۶۹، به‌طور علنی برای جذب کودکان اقدام کرد. این سازمان در حال حاضر تحت عنوان «واحد مقاومت بسیج» در بیشتر مدارس ایران دفتر دارد و بودجه و اعتبار اختصاصی دریافت می‌کند. دانش‌آموزان عضو در بسیج مدرسه نیز از امتیازهای ویژه‌ای برخوردارند.

غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، بارها در سخنان خود اذعان کرده که هدف جمهوری اسلامی ایران، تربیت هشت میلیون نوجوان بسیجی در سراسر کشور است. او به‌تازگی نیز در سخنانی مدعی شد تمام دانش‌آموزان در ایران عضو بسیج‌اند و «گام دوم بسیج دانش‌آموزی باید مبتنی بر اسناد بالادستی» اجرا شود.

«اسناد بالادستی» که مقام‌های حکومتی پیوسته از آن سخن می‌گویند، برنامه‌ریزی هدفمند جمهوری اسلامی برای تربیت کودکان و نوجوانان مطابق با سیاست‌های حاکمیت است. شالوده این برنامه‌ریزی نیز در «سند تحول بنیادین» آموزش‌وپرورش که سال ۱۳۹۰ با دستور علی خامنه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، به چشم می‌خورد. بر اساس این منشور، کودکان و نوجوانان به‌عنوان «سربازان تمدن نوین اسلامی» باید «نسلی فرمان‌بردار» و «ولایت‌پذیر» باشند.

این برنامه هدفمند از طریق آموزش نظامی به دانش‌آموزان پسر، ورود طلاب به مدارس، تالیف کتاب‌های درسی با محتواهای مرتبط ازجمله شهادت‌طلبی و دشمن‌ستیزی و گزینش معلمان همسو با حکومت در آموزش‌وپرورش، دنبال می‌شود.

حکومت ایران در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، همواره در تلاش بود دانش‌آموزان را همسو با سیاست‌ها و راهبردهای خود تربیت کند، اما پس از شروع خیزش سراسری ایرانیان و پیوستن هزاران دانش‌آموز به اعتراض‌های مردمی، با این حقیقت مواجه شد که برنامه‌ریزی‌های سازمان‌یافته‌اش تاثیری در تغییر نگرش کودکان و نوجوانان نداشته است. به همین دلیل تلاش جدیدی را برای جذب کودکان آغاز کرد.