اتحادیه اروپا ۱۲ میلیون یورو به مردم افغانستان کمک می‌کند

این کمک برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده و محروم است

زنان افغان بسته‌های کمک‌های بشردوستانه ملک سلمان را دریافت می‌کنند، هرات، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳‌ـ Mohsen KARIMI / AFP

دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان، روز پنجشنبه ۲۲ ژوئن، از کمک ۱۲ میلیون یورویی برای حمایت از افغان‌های آسیب‌پذیر در این کشور خبر داد. بر اساس بیانیه‌ای که دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان منتشر کرده است، این کمک‌ها از طریق بنیاد آغا خان، شورای پناهندگان دانمارک و انجمن توان‌بخشی و توسعه کشاورزی در افغانستان، به نیازمندان داده می‌شود.

رافائلا آیودیسر، رئیس دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان، در مورد این کمک‌ها می‌گوید: «بودجه‌ای که امروز اعلام شد، حمایت‌های اصولی و نیازهای اساسی را برای افغان‌های گرفتار در بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه جهان فراهم می‌کند. این حمایت شامل کمک برای اطمینان از تولید مواد غذایی پایدار، کشاورزی هوشمند با آب‌وهوا و زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، اشتغال مبتنی بر جامعه، ایجاد درآمد و فرصت‌های پس‌انداز و توسعه کسب‌وکار مبتنی بر بازار است. اجرای این حمایت از یک رویکرد اصولی پیروی خواهد کرد.»

به گفته رئیس دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان، میلیون‌ها نفر در حال حاضر در افغانستان گرسنه‌اند، در حالی که تغییرات اقلیمی وضعیت را برای بسیاری از آن‌ها به‌ویژه زنان وخیم‌تر می‌‌کند. آیودیس می‌گوید اتحادیه اروپا همراه با شرکای خود در کنار مردم افغانستان است. سرمایه‌گذاری در تولید مواد غذایی پایدار، کشاورزی هوشمند با آب‌وهوا و زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، تفاوت واقعی در زندگی امروز و آینده افغان‌ها ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال نجم‌الدین نجم، رئیس بنیاد آغا خان در افغانستان، گفت: «این پروژه از تلاش‌ها برای محافظت از معیشت برخی از به حاشیه‌رفته‌ترین جوامع در افغانستان و انعطاف‌پذیری آن‌ها در برابر شوک‌ها و عوامل استرس‌زا حمایت می‌کند. این کمک مالی مستقیما به بهبود امنیت غذایی و درآمد خانواده‌های آسیب‌پذیر و ارتقای خوداتکایی آن‌ها کمک خواهد کرد.»

 بر اساس بیانیه دفتر اتحادیه اروپا، از طریق این طرح، از معیشت هفت هزار خانوار حمایت می‌شود. نذیر احمد غفوری، رئیس انجمن حمایت از توان‌بخشی و توسعه کشاورزی، هم در این زمینه گفت این امر در درازمدت، به توسعه زنجیره ارزش ابریشم، زعفران و کشمش کمک می‌کند و منبع درآمدزایی پایدار برای مردم استان‌های هرات و فراه فراهم می‌کند.

این پروژه در یک دوره تقریبا ۳۶ ماهه اجرا می‌شود و در هفت استان از جمله بامیان، بغلان، سمنگان، بدخشان، تخار، هرات و فراه حدود ۷۰ هزار تن که ۶۲ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند، زیر پوشش قرار می‌دهد و از این طریق به ۵۰۰ هزار خانواده کمک می‌کند.

اتحادیه اروپا پس از آمریکا بیشترین کمک را به مردم افغانستان در دو سال گذشته ارائه کرده است. این اتحادیه در اواخر سال ۲۰۲۱ کمک یک میلیارد دلاری را تصویب کرد. با این حال، کمک ۱۲ میلیون دلاری تازه، جدا از کمک‌های وعده داده شده قبلی است. اتحادیه اروپا می‌گوید تشدید محرومیت زنان افغانستان روی کمک‌های اروپا به افغانستان تاثیر منفی گذاشته و برخی از این کمک‌ها قطع شده است.