آیا رئیس جمهوری ۸۰ ساله آمریکا دچار فراموشی شده است؟

جو بایدن در جریان سخنرانی روز جمعه خود در مورد ملکه فقید بریتانیا چنین گفت:«خدا ملکه را حفظ کند»

کاخ سفید به سوال‌های متعدد رسانه‌ها راجع به منظور بایدن نیز پاسخ نداده است- Adam Schultz/Official White House

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز جمعه، ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد)، از عبارتی استفاده کرد که باعث شد خیلی‌ها گیج شوند. به نظر می‌رسید رئیس ‌جمهوری ۸۰ ساله گافی کلامی داده است. او در پایان یک سخنرانی که موضوعش مسئله حمل سلاح در آمریکا بود، گفت: «خدا ملکه را حفظ کند، بچه‌ها.»

از آنجا که ملکه بریتانیا چندی پیش درگذشت و بایدن شخصا در مراسم تشیع‌ جنازه او در لندن حضور داشت، این موضوع باعث شوخی‌های بسیاری شد که از حواس‌پرتی رئیس ‌جمهوری ایالات متحده خبر می‌دهد. اولیویا دالتون، معاون سخنگوی کاخ سفید، پاسخ روشنی به پرسشی راجع به منظور بایدن نداد و گفت رئیس‌ جمهوری «داشت خطاب به فردی در جمعیت صحبت می‌کرد.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید به پرسش‌های متعدد رسانه‌ها راجع به منظور بایدن نیز پاسخ نداده است. اما برخی از این رسانه‌ها، مثل وبسایت آکسیوس، می‌گویند بایدن به بیان تکیه‌کلام‌های عجیب‌و‌غریبی عادت دارد که منظور از آن‌ها روشن نیست. به گزارش روزنامه تلگراف چاپ لندن، او پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز پس از تایید نتیجه انتخابات، در مسند معاونت ریاست‌ جمهوری وقت، از عبارت «خداوند ملکه را حفظ کند» استفاده کرد که عنوان سرود ملی بریتانیا در زمان ملکه الیزابت دوم بود. برخی کارشناسان می‌گویند بایدن، در مقام فردی که به تبار ایرلندی خود افتخار می‌کند، شاید می‌خواسته با پادشاهی بریتانیا شوخی کند.

برخی دیگر هم به سایر حرف‌های عجیب‌و‌غریب بایدن اشاره می‌کنند. مثلا او در سال ۲۰۲۰ که مشغول کارزار انتخاباتی در ایالت نیوهمپشر بود، یک رای‌دهنده‌ مردد را به شوخی «سرباز اسب‌سوار دروغگوی سگ‌چهره» توصیف کرد. او مدعی شد این عبارت را از دیالوگی در یکی از فیلم‌های جان وین، بازیگر معروف فیلم‌های وسترن، برداشته است. اما کارشناسان هر قدر جست‌وجو کردند، چنین عبارتی نیافتند. فیلم وسترنی به نام «سرباز اسب‌سوار» در سال ۱۹۵۲ ساخته شد، اما نه جان وین در آن بازی می‌کند، نه چنین عبارتی در آن وجود دارد.

وبسایت‌‌ آکسیوس با اشاره به زوایای مختلف قضیه در تحلیل خود از این ماجرا نوشت:‌ «سوال‌های مشروعی در مورد سن و استقامت بایدن، در حالی که نامزد دور دوم ریاست‌جمهوری می‌شود، مطرح است — اما اصطلاحات عجیب‌و‌غریبش چیزی نیست مگر همان بایدن همیشگی.»

بیشتر از جهان