شورای انسجام حزب جمعیت: نتیجه انتخابات هر چه هست باید اعلام شود

درغیر این صورت طرفداران میلیونی این حزب، به خیابان‌ها خواهند ریخت

اعضای این شورا همچنین، تاکید کردند برای ختم جنگ کنونی در افغانستان و تامین صلح در این کشور، باید مذاکرات صلح با نمایندگان گروه طالبان افغانی انجام شود

شماری از اعضای حزب جمعیت اسلامی ‌افغانستان، با نام «شورای انسجام»، که خود را هسته مرکزی این حزب می‌دانند، خواستار اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1398 خورشیدی شدند و تاکید کردند که کمیسیون مستقل انتخابات، باید بدون ترس و واهمه نتیجه این روند را اعلام کند تا شهروندان این کشور از سردرگمی ‌نجات یابند و به زندگی عادی‌ بازگردند.

روز شنبه، 16 آذر، شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی‌، شاخه‌ جدا شده حزب جمعیت اسلامی‌ افغانستان، همراه با شماری از ائتلاف‌های مدنی و سیاسی دیگر، طی یک کنفراس خبری در کابل، اعلام کردند که صبر اعضای این حزب و طرفداران‌شان در تمام استان‌های افغانستان، در مورد تاخیر نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به پایان رسیده و کمیسیون مستقل انتخابات، باید بدون توجه به خواسته‌ها و هشدارهای غیر قانونی شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، کار خود را مطابق قانون پیش برده و نتیجه را هر چه زوتر اعلام کند. در غیر این صورت طرفداران میلیونی این حزب، به خیابان‌ها خواهند ریخت.

سید ابراهیم عماد، رئیس شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی‌، به رسانه‌ها گفت :«اعضای حزب جمعیت اسلامی‌ افغانستان با جمعی از ائتلاف‌های مدنی و سیاسی کشور، از کمیسیون مستقل انتخابات می‌‌خواهند که نتیجه این روند را هر چه زوتر اعلام کند. ما و شهروندان افغانستان، دیگر تحمل تاخیر در این روند را نداریم و هرکس برنده است، باید به مردم معرفی شود. در غیر این صورت، طرفداران این حزب برای تطبیق عدالت، پاسداری از رای واقعی مردم و پیشتیبانی از اعلام نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، به خیابان‌ها خواهند ریخت و در آن زمان، هیچ کس توان ایستاد‌گی در برابر آنها را نخواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عماد افزود :«شماری از نامزدان، تلاش دارند با راه‌اندازی راهپیمایی‌های کوچک در خیابان‌ها، مانع اعلام نتیجه این روند شوند و به خاطر منافع شخصی، اعلام نتیجه را گروگان بگیرند و بحران تازه‌ای ایجاد کنند. آنها بدانند که ما به هیچ‌کس اجازه‌ چنین کاری را نخواهیم داد و در هر صورت در مقابل‌شان ایستادگی خواهیم کرد.»

به گفته‌ آقای عماد: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این دور (ششم مهر 1398 خورشیدی)، بهتر از گذشته بوده و شماری از نامزدان که متوجه شده‌اند رای نیاورده‌اند، اکنون تلاش دارند بحران به وجود بیاورند. ما به آنها هشدار می‌‌دهیم از این کار دست بکشند. در غیر این صورت ملت در برابر آنها ایستادگی خواهد کرد.» او از رهبری کمیسیون انتخابات خواست: «بدون اتلاف وقت، و بیشتر شدن مشکلات مردم، نتیجه انتخابات را هر چه هست اعلام کند.»

اعضای این شورا همچنین در رابطه با آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی با نمایندگان گروه طالبان، تاکید کردند برای ختم جنگ کنونی در افغانستان و تامین صلح در این کشور، باید مذاکرات صلح با نمایندگان گروه طالبان افغانی انجام شود. همچنین از حکومت ایالات متحده آمریکا، خواسته‌اند که برای پیشبرد روند مذاکرات صلح با طالبان، با حکومت افغانستان، احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی و واقعی این کشور، مشورت کرده و آن را به پیش ببرند.»

شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی ‌افغانستان و ائتلاف جامعه مدنی و سیاسی نیز در این کنفرانس خبری حضور داشتند و خود را حامی ‌دسته انتخاباتی تیم «دولت ساز»، به رهبر محمد اشرف غنی احمدزی، می‌دانند. آنها در حالی بر اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارند و هشدار راهپیمایی‌های بزرگ را در روزهای آینده سر می‌‌دهند، که حامیان شماری دیگر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در شماری از استان‌های افغانستان، چندین مرکز رای‌دهی را مسدود و شروع به راهپیمایی‌های اعتراضی کرده‌اند. این گروه هشدار دادند در صورتی که کمیسیون انتخابات بدون مشورت و رضایت نامزدان نتیجه را اعلام کند، افغانستان درگیر بحران تازه‌ای خواهد شد که کنترل آن از دست حکومت و این کمیسیون بیرون خواهد بود.

اما رهبری کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تازگی هشدار داده است، در صورتی که راه‌حلی برای بازشماری برخی از مراکز رای‌دهی مسدود شده پیدا نشود، نتیجه طبق قانون، هر چه هست اعلان خواهد شد.

بیشتر از