تجمع اعتراضی شهروندان افغانستان در نروژ هم‌زمان با برگزاری نشست اسلو

معترضان با برگزاری تجمع اعتراضی جلو وزارت خارجه نروژ، این کشور را به حمایت از طالبان متهم می‌کنند

هم‌زمان با دومین نشست اسلو که در آن از نمایندگان طالبان نیز دعوت شده است، شماری از شهروندان افغانستان، روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)، در مقابل وزارت خارجه نروژ در اعتراض به دعوت شدن طالبان به این کشور، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان در این تجمع اعتراضی شعارهای «نه به طالبان» و «نه به تروریسم» سردادند و از کشورهای غربی خواستند که از حمایت از طالبان در برابر مردم افغانستان، دست بردارند.

این تجمع اعتراضی درست هنگامی برگزار شد که دومین نشست اسلو به میزبانی وزیر امور خارجه نروژ روز سه‌شنبه در گوشه‌ای از شهر اسلو در یک مکان کاملا محافظت‌شده و به دور از دسترس مردم و رسانه‌ها برگزار شد. در این نشست، سه تن از اعضای طالبان از جمله عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه، شمس‌الدین، نماینده وزارت داخله (کشور)، و روح‌الله عمری، نماینده وزارت دفاع طالبان، حضور دارند. در این نشست دو روزه، علاوه بر نمایندگان طالبان، شماری از نمایندگان سازمان ملل متحد و مقام‌های ارشد سیاسی کشورهای دیگر نیز حضور دارند.

در این تجمع اعتراضی، مینه رفیق، یک فعال حقوق بشر اهل افغانستان در نروژ، با آتش زدن پرچم طالبان و به‌سر کردن برقع با ریسمانی شبیه دار در گلویش، نمایش اعتراضی را جلو در ورودی وزارت خارجه نروژ انجام داد. او در صحبت با ایندیپندنت فارسی تاکید کرد که کشورهای غربی «به جای زمینه‌سازی برای تقویت و به‌رسمیت شناختن طالبان، باید به فکر نقض شدید حقوق بشر و وضعیت دشوار زنان و کودکان افغانستان باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دعوت از طالبان در نروژ برای دومین بار و تلاش دولت نروژ برای مخفی نگهداشتن این نشست و کنترل دسترسی مردم به این نشست، اعتراض به آن را دو چندان کرده است. شهروندان افغانستان ساکن نروژ، به تندی از دولت نروژ و دیگر کشورهای غربی برای آنچه «تریبون دادن» به طالبان عنوان می‌کنند، شکایت دارند.

یونس سلطانی، شهروند افغانستان ساکن نروژ که در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بود، به ایندیپندنت فارسی گفت که حمایت کشورهای غربی «از جمله نروژ، آمریکا و ناتو، طالبان را در دو سال گذشته جسورتر و قوی‌تر کرده است». او تاکید کرد: «اگر پول کمکی کشورهای غربی در دو سال گذشته نبود، طالبان به‌زودی از درون ویران شده بودند.»

این نشست قرار است تا پایان روز چهارشنبه ۲۴ خرداد، در محل یادشده ادامه داشته باشد. معترضان افغان نیز اعلام کردند که تا پایان این هفته از برگزاری تجمع اعتراضی دست نخواهند کشید.

در همین حال، یک نماینده وزارت خارجه نروژ در صحبت با خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت که این نشست به هیچ وجه «نشست تصمیمگیری نیست و اهمیت سرنوشت‌سازی ندارد». در این نشست، علاوه بر نمایندگان طالبان، شماری از فعالان سیاسی و جامعه مدنی افغانستان نیز شرکت کرده‌اند. جعفر مهدوی، نماینده پارلمان دولت پیشین افغانستان، محمد کریم امین، از چهره‌های ارشد حزب اسلامی، کاوون کاکر و قهرمانه کاکر نیز از شرکت‌کنندگان این نشست‌اند.