اجلاس اسلو با حضور اعضای طالبان در نروژ آغاز شد

هم‌زمان با حضور نمایندگان طالبان در اجلاس اسلو، مهاجران افغان مقیم نروژ در مقابل وزارت خارجه این کشور تجمع اعتراضی برپا کردند

بیستمین دور اجلاس اسلو با میزبانی وزارت خارجه نروژ، صبح روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد، با حضور نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های دفاع، خارجه، داخله (کشور) و چند نهاد دیگر از رژیم طالبان، در شهر اسلو، پایتخت نروژ آغاز شد.

نمایندگانی از سازمان ملل، فرستادگان چندین کشور و چندتن از فعالان سیاسی از جمله جعفر مهدوی، کاوون کاکر، قهرمانه کاکر و امین کریم نیز در این نشست حضور دارند.

یکی از افراد شرکت‌کننده در این نشست، با شرط محفوظ ماندن نام خود، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت که رهبران بلندپایه طالبان به‌ویژه اعضای کابینه در این نشست حضور ندارد. به گفته این منبع، عبدالقهار بلخی به نمایندگی از وزارت خارجه، شمس‌الدین منصور به نمایندگی از وزار داخله (کشور) و روح‌الله عمر به نمایندگی از وزارت دفاع در این اجلاس حضور دارند.

نیلوفر لنگر، خبرنگار ایندیپندنت فارسی که برای پوشش این نشست به اسلو رفته، می‌گوید نشست با تدابیر شدید امنیتی و به دور از دسترسی رسانه‌ها در یک هتل در حومه شهر اسلو برگزار شده است.

این دومین دور اجلاس اسلو است که در آن طالبان حضور دارند. بار نخست، در ژانویه ۲۰۲۲، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی و برادر سراج‌الدین حقانی، با شماری دیگر از اعضای این گروه، در این نشست حضور داشتند. حضور اعضای کلیدی طالبان به‌ویژه انس حقانی در اسلو باعث واکنش‌های فراوانی شد و اعتراض گسترده مهاجران افغان مقیم نروژ و شهروندان این کشور را در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر در نروژ اعتراض کردند که انس حقانی به‌عنوان عضو ارشد شبکه حقانی، نباید اجازه ورود به نروژ را داشته باشد. مهاجمان شبکه حقانی در ژانویه ۲۰۰۸، به هتل سرینا در کابل حمله مرگباری کردند که در آن کارستن توماسن، روزنامه‌نگار نروژی، کشته شد. در زمان حمله، یوناس گار استوره، وزیر خارجه وقت نروژ، نیز در هتل سرینا حضور داشت. یوناس گار استوره که اکنون نخست‌وزیر نروژ است، از حمله اعضای شبکه حقانی جان سالم به در برد.

هم‌زمان با حضور نمایندگان طالبان در اجلاس اسلو که تاکنون نام آن‌ها آشکار نشده، تجمع اعتراضی مهاجران افغان مقیم نروژ در مقابل وزارت خارجه این کشور نیز آغاز شده است. مینه رفیق، فعال حقوق بشر، روز سه‌شنبه، با برپایی یک حرکت اعتراضی در مقابل وزارت خارجه نروژ از شهروندان نروژی خواست او را در این اعتراض همراهی کنند. خانم رفیق روی بنر اعتراضی که مقابل ساختمان وزارت خارجه نروز آن را بالا برد، نوشته بود: «به‌رسمیت شناختن طالبان، عادی‌سازی تروریسم است.»

بیشتر از جهان