کره شمالی: پیروزی‌ روسیه در جنگ اوکراین، پیروزی عدالت است

کیم‌ جونگ‌اون به همتای روسِ خود وعده داد کره شمالی، در برابر اوکراین، از روسیه دفاع می‌کند

مادر اوکراینی در مراسم تدفین از پسرش خداحافظی می‌کند ـ‌DIMITAR DILKOFF / AFP

به‌گزارش روزنامه گاردین، کیم‌ جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، با انتشار پیامی بر روابط حسنه پیونگ‌یانگ و مسکو تاکید کرد و نوشت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دست دوستی می‌دهد. 

گاردین به‌نقل از رسانه‌های داخلی کره شمالی نوشت رهبر این کشور در این پیام که روز دوشنبه، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۳، منتشر شد، به همتای روسِ خود وعده داد کره شمالی، در برابر اوکراین، از روسیه دفاع می‌کند. او در بخشی از پیام روز دوشنبهٔ خود چنین نوشت:«به‌طور قطع عدالت پیروز خواهد شد و مردم روسیه بر افزودنِ شکوه به تاریخِ پیروزی ادامه خواهند داد.»

دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و دستگاه‌های امنیتی کشورهای متحد او، از پاییز سال گذشته میلادی به این‌سو، بارها ادعا کرده‌اند کره شمالی تسلیحات نظامی در اختیار روسیه قرار می‌دهد تا این کشور از آنها در جنگ اوکراین استفاده کند؛ ادعایی که این گروه از کشورها، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، بارها اسنادی در اثبات آن نیز ارائه دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای غربی می‌گویند روسیه به این دلیل با کشورهایی چون کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران همکاری نظامی می‌کند که می‌خواهد فشارهای ناشی از اعمال تحریم‌های غرب را کاهش دهد و به تامین سلاح‌هایی که برای ادامه جنگ در اوکراین به آنها نیاز دارد، ادامه دهد.

از این‌رو رهبر کره شمالی در پیام روز دوشنبهٔ خود تاکید کرد پیونگ‌یانگ و مسکو اهداف مشترکی دارند و او رهبری روسیه در این زمینه را می‌پذیرد تا بتواند به این واسطه کشوری قدرتمند بسازد؛ همکاری آشکاری که نگرانی‌های جدی کشورهای غربی را به همراه آورده است. 

از سوی دیگر، کرملین نیز از رویکرد کره شمالی استقبال به‌عمل آورد و به‌نظر می‌رسد از ماه‌ها قبل خواسته‌های این کشور آسیایی را پذیرفته باشد. به‌عنوان مثال ولادیمیر پوتین در ماه اوت سال گذشته میلادی اعلام کرد به‌منظور ارتقای سطح امنیت و ثبات کره شمالی، همکاری‌های خود با پیونگ‌یانگ را ادامه خواهد داد. 

رئیس جمهوری روسیه این اظهارات را پس از آن به‌زبان آورد که کرملین، با توسل به زورِ نظامی، موفق شد بخش‌هایی از خاک اوکراین را به روسیه ضمیمه کند و کره شمالی نیز این اقدام دولت پوتین را به‌رسمیت شناخت و به‌صورت رسمی اعلام کرد کارگران کره شمالی را، به‌منظور مشارکت در ساخت‌وساز مناطق مذکور، به روسیه اعزام خواهد کرد.

بیشتر از جهان