پیام دونتسک به کره شمالی: «روابط مفید» ایجاد کنیم

پیونگ یانگ اعزام کارگر برای پروژه‌های بازسازی مناطق تحت اشغال روسیه در شرق اوکراین را بررسی می‌کند

گزارش‌ها حاکی است که کره شمالی با لوهانسک نیز درباره رابطه همکاری مذاکره کرده است - STR / AFP / KCNA VIA KNS

رئیس نیروهای نیابتی روسیه در منطقه دونتسک (شرق اوکراین) با ارسال پیامی به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، خواستار همکاری با این کشور شد. این اتفاق در شرایطی است که نشانه‌هایی مبنی بر بررسی اعزام کارگر از کره شمالی برای کار در پروژه‌های بازسازی مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین، دیده می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، کره شمالی ماه گذشته به یکی از معدود کشورهایی در جهان تبدیل شد که استقلال دونتسک و لوهانسک (مناطق جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین) را به رسمیت شناخت و این امر باعث شد کی‌یف روابط دیپلماتیک خود با پیونگ یانگ را قطع کند.

اعزام کارگر از کره شمالی برای کار در پروژه‌های بازسازی مناطق تحت اشغال روسیه می‌تواند به اقتصاد ضعیف پیونگ یانگ کمک کند. کره شمالی که به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک خود، تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، مدت‌ها است که با بحران اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به دنبال راهی برای بهبود این وضعیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رسمی کره شمالی در این زمینه اعلام کرد که دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان دونتسک، در پیام روز دوشنبه خود، ابراز امیدواری کرد که جمهوری تحت حمایت مسکو و کره شمالی بتوانند به «همکاری دوجانبه و سودمند» برای مردم خود دست یابند.

وزارت خارجه دونتسک اعلام کرد که اولگا ماکیوا، سفیر این کشور در روسیه، در روز ۲۹ ژوییه با سین هونگ چول، سفیر کره شمالی در مسکو، دیدار کرد تا در مورد همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کنند. بنا بر اعلام این وزارتخانه، سین در این دیدار به وجود یک «پتانسیل عظیم» برای همکاری دوجانبه در امور تجارت و «مهاجرت نیروی کار» اشاره کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کره شمالی با لوهانسک نیز درباره همین مسئله مذاکره کرده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، روسیه از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ به آزمایش موشک دوربرد کره شمالی حمایت کرد. این تحریم، کشورهای عضو را ملزم می‌کرد طی ۲۴ ماه، تمام کارگران کره شمالی را از قلمرو خود به کشورشان بازگردانند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ماه گذشته از پیشنهاد روسیه مبنی بر استخدام کارگران کره شمالی برای پروژه‌های بازسازی مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین انتقاد کرد و گفت که چنین اتفاقی «توهین به حاکمیت اوکراین» است. اشاره پرایس به اظهارات الکساندر ماتسگورا، سفیر روسیه در کره شمالی، بود. او در مصاحبه‌ای گفت که کارگران ساختمانی کره شمالی در بازسازی منطقه دونباس کمکی بسیار جدی ارائه خواهند کرد.

لوهانسک و دونتسک منطقه دونباس را تشکیل می‌دهند؛ منطقه‌ای روسی‌زبان در شرق اوکراین که کارخانه‌های فولاد، معادن و سایر صنایع را در خود جای داده است. جدایی‌طلبان از سال ۲۰۱۴، بخش‌هایی از هر دو استان را کنترل کرده‌اند اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه تنها اندکی قبل از حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخت.

سوریه تنها کشور دیگری است که استقلال این مناطق را به رسمیت شناخته است.

بیشتر از جهان