رجزخوانی خامنه‌ای در عین نرمش: اگر سلاح هسته‌ای می‌خواستیم، نمی‌توانستند جلو ما را بگیرند

علی خامنه‌ای با تاکید بر ضرورت ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی، توافق با این آژانس را بدون اشکال دانست

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفت: «اگر می‌خواستیم طرف سلاح هسته‌ای برویم نمی‌توانستند جلویش را بگیرند.» با این حال او هم‌زمان، توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز به شرط آنکه زیرساخت صنعت هسته‌ای دست نخورد، بدون اشکال دانست.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۱ ژوئن ( ۲۱ خرداد) در حضور جمعی از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای ایران نگرانی غرب از فعالیت هسته‌ای ایران را «بهانه‌ای» خواند که کشورهای غربی برای جلوگیری از پیشرفت‌های علمی ایران تراشیده‌اند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته در نشست شورای حکام با اعلام نگرانی از ادامه برنامه هسته‌ای ایران، هشدار داد که با سرعت گرفتن آن، خطر بحران اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه بیشتر شده است. اتحادیه اروپا ششم ژوئن (‌۱۶ خرداد) در بیانیه‌ای تاکید کرد که به منظور بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای به اقدام‌های دیپلماتیک و سیاسی در محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

علی خامنه‌ای در ادامه اظهارات خود، گفت که ما بر مبنای اصول اسلامی‌ نمی‌خواهیم طرف سلاح هسته‌ای برویم، در غیر این‌صورت، دشمنان نمی‌توانستند جلو آن را بگیرند. او با اشاره به اینکه «دشمنان» از ۲۰ سال گذشته تاکنون چالش هسته‌ای درست کرده‌اند، تاکید کرد آن‌ها تاکنون نتوانسته‌اند جلو پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای با تاکید بر ضرورت ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی خاطرنشان کرد که در این زمینه، نباید از قانون اقدام راهبردی مجلس تخطی کرد. او گفت: «توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.» اشاره رهبر جمهوری اسلامی به «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» است که به گفته او یک «قانون خوب» و «به نفع کشور و صنعت هسته‌ای» است.

علی خامنه‌ای همچنین با انتقاد از مخالفان این قانون، از مسئولان مرتبط خواست تا در دسترسی‌ها و انتقال اطلاعات مطابق با این قانون عمل کنند.

در حالی‌ که اتحادیه اروپا هفته گذشته بار دیگر تاکید کرد «همچنان به برجام متعهد است»، رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد از طرف‌های توافق برجام و همین‌طور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن‌ها را «زورگویانی» توصیف کرد که به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند و مخالف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران‌اند.

علی خامنه‌ای یکی از دستاورهای چالش ۲۰ساله را روشن شدن خلف وعده طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام دانست و تاکید کرد که به حرف‌های آن‌ها نمی‌شود اعتماد کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها اختلاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های خود را با این نهاد را از سر گرفته است؛ همکاری‌هایی که البته هنوز نتوانسته‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را راضی کنند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته و در آستانه نشست شورای حکام آژانس گفت که ایران تنها با «بخشی» از الزام‌های بازرسی هسته‌ای که دو طرف از چهارم مارس روی آن توافق کردند، همکاری می‌کند.