«چین از سال‌ها پیش در کوبا از آمریکا جاسوسی می‌کند»

به گفته یک مقام دولت بایدن، با تلاش‌های مقام‌های آمریکا سرعت جاسوسی چین از آمریکا کند شده است

جو بایدن و شی‌ جین‌پینگ، روسای‌جمهوری آمریکا و چین در نشست گروه ۲۰ در اندونزی، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ - AFP

با وجود اظهار‌نظرهای ضدونقیض درباره موضوع جاسوسی چین از آمریکا در کوبا، یک مقام دولت ایالات متحده تایید کرد که چین مدت‌ها پیش پایگاه جاسوسی خود را در کوبا احداث کرده و برخلاف اخبار رسانه‌های آمریکایی از جمله وال‌استریت ژورنال در پنجشنبه گذشته مبنی بر مذاکرات پکن با هاوانا برای شکل‌گیری قریب‌الوقوع یک مرکز شنود الکترونیکی در آن کشور، چین پایگاه جاسوسی خود در کوبا را عملا در سال ۲۰۱۹ ایجاد کرده است.

دولت بایدن که ماجرای توافق چین و کوبا را تکذیب کرده و آن را نادرست خوانده بود، تنها ساعاتی پس از آن، ادعا کرد که از چنین موضوعی خبر داشته است و احداث این ایستگاه جاسوسی را میراث دولت قبل دانست. کاخ سفید تکذیبیه پیشین خود را متوجه نحوه اطلاع‌رسانی رسانه‌ها دانست و شنود الکترونیکی را تحولی جدید خواند؛ در حالی که این موضوع از قبل هم وجود داشت.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه در گفت‌‌وگو با شبکه خبری ام‌ا‌س‌ان‌بی‌سی، گزارش وال‌استریت ژورنال درباره تمایل کوبا به میزبانی از تاسیسات شنود چین را «نادقیق» خواند.

در مقابل، این مقام آمریکایی می‌گوید بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از به قدرت رسیدن، به مقام‌های کابینه دستور داد به مسئله جاسوسی چینی‌ها در کوبا رسیدگی کنند. از همین رو به گفته این مقام دولت بایدن، تلاش مقام‌های آمریکایی «سرعت چین در این زمینه را کند کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، با ابراز نگرانی از فعالیت‌های جاسوسی چین در کوبا گفت که پکن به تلاش‌ها برای تقویت حضورش در کوبا ادامه می‌دهد و دولت آمریکا هم به تلاش‌های خود برای اختلال در این روند ادامه خواهد داد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، پایگاه چین مستقر در جزیره‌ای با فاصله ۱۶۰ کیلومتری از فلوریدا به نهادهای اطلاعاتی چین اجازه خواهد داد تا ارتباطات الکترونیکی سراسر جنوب شرقی ایالات متحده، محل استقرار چند پایگاه‌ نظامی این کشور، را رصد کنند. علاوه بر‌ این، چین قادر خواهد بود رفت‌وآمد کشتی‌های آمریکایی را زیر نظر داشته باشد.

مناسبات میان پکن و واشنگتن بر سر موضوع‌های مختلف اقتصادی و سیاسی از جمله مناقشه تایوان و ادامه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین پرتلاطم گزارش شده است. در حالی‌ که ایالات متحده مدت‌ها است به دنبال مهار نفوذ چین در منطقه و جهان است، پکن دست‌کم از چهار سال گذشته این امکان راــ آن‌هم در نزدیکی آمریکاــ داشته است که بسیاری از ارتباطات این کشور را رصد کند.

در همین حال، دولت بایدن در تلاش است روابط واشنگتن و پکن را که در آخرین مورد در پی تنش‌ها سر پرواز یک بالون تجسسی چین بر فراز آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۳ تیره شد، بهبود بخشد. 

بایدن پیش‌تر در ماه گذشته ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، را در سفری محرمانه به پکن فرستاد و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هم با یک مقام ارشد چینی در وین گفت‌وگو کرد.

بیشتر از جهان