پارتی گیت؛ بوریس جانسون از مقام نمایندگی پارلمان هم کناره‌گیری کرد

کمیته اخلاق پارلمان بریتانیا در گزارشی تصریح کرد که نخست‌وزیر پیشین بریتانیا درباره برگزاری مهمانی‌ها در دوران کرونا به پارلمان دروغ گفته است

بوریس جانسون در تمام طول دوران همه‌گیری کرونا، از ژوئیه سال ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۲، نخست‌وزیر بریتانیا بود- AFP

بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین بریتانیا، پس از ۲۲ سال از مقام خود به عنوان نماینده مجلس عوام کناره‌گیری کرد.

جانسون که در پی رسوایی برگزاری مهمانی‌های متعدد در زمان قرنطینه در اوج همه‌گیری کووید از نخست‌وزیری استعفا کرده بود، بار دیگر به خاطر ادعاهای دروغین درباره این میهمانی‌ها که به پارتی گیت مشهور شد، از مقام نمایندگی پارلمان هم کنار رفت.

در روزهای گذشته کمیته اخلاق پارلمان گزارشی منتشر کرد که طی آن رهبر پیشین حزب محافظه‌کار متهم شد درباره این میهمانی‌ها به اعضای هیئت تحقیق پارلمان دروغ گفته است. 

بوریس جانسون با تکرار ادعای خود در نامه استعفای خود تاکید کرد «درباره اینکه مقررات قرنطینه را در آن زمان نقض نکرده» دروغی نگفته است.

پیش از انتشار گزارش کمیته اخلاق، بوریس جانسون هیئت تحقیق مجلس عوام بریتانیا را به تلاش عامدانه برای اخراج او از پارلمان متهم کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر بریتانیا در دوران کووید، پیش از علنی شدن این گزارش، آن را «جانبدارانه» خوانده بود.

شهردار لندن در زمان بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ در نامه خود تصریح کرد:«اعضای هیئت تحقیق پارلمان هیچ‌گاه مستنداتی درباره اینکه من آگاهانه شهروندان را گمراه کرده‌ام ارائه ندادند.»

جانسون بارها در پاسخ به سوالات نمایندگان گفته بود که برگزاری این «گردهمایی‌ها» (مهمانی‌ها) در دوران کووید ضروری و کاملا «مجاز بوده است.»

او در نامه استعفای خود خطاب به نمایندگان مجلس عوام بریتانیا گفت:«دروغ نگفته‌ام و تنها آنچه را که باور داشته‌ام بیان کردم.»

بوریس جانسون می‌گوید از روز نخست، کمیته تحقیقات کمیته اخلاقی پارلمان با «پیش‌داوری» قصد داشته او را «گناهکار» بخواند.

رهبر پیشین حزب محافظه‌کار بریتانیا در تمام طول دوران همه‌گیری کرونا، از ژوئیه سال ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۲ نخست‌وزیر بریتانیا بود. او اولین بار در سال ۲۰۰۱ با انتخاب از حوزه «آکسبریج» وارد مجلس عوام بریتانیا شد. کنترل شهرداری ابرشهر لندن بین سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ و برگزاری موفقیت‌آمیز بازی‌های المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ از بوریس جانسون چهره یک سیاستمدار موفق و خوشنام ساخت. جانسون که برخلاف پدرش یکی از مهم‌ترین رهبران حامی برگزیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، پس از سقوط ترزا می، جانشین او در پست نخست وزیری شد.

بیشتر از جهان