«قهوه ضدگلوله» نباید یک نوشیدنی روزمره باشد

«قهوه کره‌ای یا قهوه کتو» کالری بسیار بالایی دارد و تقریبا بدون مواد مغذی است

قهوه کره‌ای اغلب در رژیم کتو گنجانده می‌شود؛ سبکی از رژیم غذایی که برای همه توصیه نمی‌شود-CANVA

وقتی به کره فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ شاید نان تست و مربا یا کره تازه در مزرعه، اما قهوه چطور؟

قهوه ضدگلوله که به نام‌ قهوه کره‌ای یا قهوه کتو نیز شناخته می‌شود، قهوه‌ای است که به آن کره و روغن اضافه شده است. اما چرا؟ دکتر کایلا کوپ، متخصص تغذیه، به «کلینیک کلیولند» درباره تفکر پشت این محبوبیت ناگهانی و اینکه آیا ارزش امتحان کردن را دارد، توضیح می‌دهد.

قهوه ضدگلوله چیست؟

بسیاری از مردم این معجون قهوه را که در میان طرفداران روزه متناوب و پیروان رژیم کم‌کربوهیدرات و پرچربی کتو محبوب است، می‌پرستند و برخی از طرفداران حتی به عنوان جایگزینی برای صبحانه به آن روی می‌آورند. آماده‌سازی آن هم ساده است: دو قاشق غذاخوری کره و کمی روغن را به فنجان قهوه صبحگاهی خود اضافه کنید و بنوشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته اساسی این است که نباید از مواد اولیه قدیمی استفاده کنید؛ برای تهیه قهوه ضدگلوله به کره بدون نمک علفی (کره‌ای که از شیر گاوهای علف‌خوار نه گاوهایی که در گاوداری‌ها غلات حجیم می‌خورند، تهیه شده باشد) یا روغن حیوانی و روغنی با زنجیره متوسط ​​تری گلیسیرید (ام‌سی‌تی) نیاز است تا به دانه‌های قهوه کمتر سمی [قهوه‌ای که از نظر وجود اکراتوکسین-ای، میزان رطوبت و کیفیت دانه‌ها آزمایش شده است] اضافه شود. بدون شک طعم جالبی است، اما چیزی که این نوشیدنی صبحگاهی را محبوب می‌کند، احتمال افزایش انرژی و کاهش وزن است.

قهوه ضد گلوله چه می‌کند؟

کوپ توضیح می‌دهد: «ادعا می‌شود قهوه کره‌ای می‌تواند به کاهش چربی، افزایش سطح انرژی و افزایش شفافیت ذهنی کمک کند.» اما آیا این ادعا حقیقت دارند؟

قهوه کره‌ای ممکن است انرژی شما را افزایش دهد

هرچند کافئین محرک قدرتمندی است که می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد، طرفداران قهوه ضدگلوله می‌گویند کافئین تنها دلیلی نیست که این دم‌نوش شما را در شروع روز هوشیار می‌کند.

روغن ام‌سی‌تی (MCT) می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد که ممکن است آن را به شریکی قدرتمند برای کافئین موجود در قهوه تبدیل کند. بدن ما به طور معمول چربی‌های غذایی را در بافت چربی خود یعنی اطراف و داخل ماهیچه‌ها ذخیره می‌کند. اما ام‌سی‌تی مستقیم به کبد می‌رود؛ جایی که به ذرات انرژی قدرتمندی به نام ذرات کِتونی تبدیل می‌شود.

کوپ خاطرنشان می‌کند: «از آنجایی که تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​بسیار سریع‌تر از سایر انواع چربی‌ها هضم می‌شوند، ممکن است سریع‌تر به انرژی تبدیل شوند.»

کره و روغن حیوانی چربی‌های امگا ۳ و امگا ۶ هم دارند که ممکن است سرعت سوخت‌وساز کافئین در بدن را کاهش دهند. مصرف‌کنندگان قهوه کره‌ای می‌گویند این به بدن کمک می‌کند انرژی را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند و از خستگی‌ که به خاطر از بین رفتن محرک، حاصل می‌شود، پیشگیری می‌کند.

سرشار از کالری و چربی‌های اشباع‌شده

چربی یک فنجان قهوه سیاه ساده صفر و کالری آن کمتر از پنج است؛ اما به محض اضافه کردن کره و روغن این مقدار تغییر می‌کند. بسته به نحوه تهیه، یک فنجان قهوه ضدگلوله می‌تواند بین ۲۳۰ تا ۵۰۰ کالری انرژی داشته باشد که اگر پودر پروتئین به آن اضافه کنید، بیشتر هم می‌شود.

کره، روغن حیوانی و روغن ام‌سی‌تی هم سرشار از چربی‌های اشباع‌شده‌اند. مصرف بیش از حد چربی اشباع‌شده با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است و امکان دارد به افزایش سطح کلسترول ال‌دی‌ال که به کلسترول بد نیز شناخته می‌شود، منجر شود.

کوپ می‌گوید: «قهوه ضدگلوله کالری و چربی‌ اشباع‌شده بسیار بالایی دارد؛ بنابراین مصرف روزانه این نوشیدنی لزوما بی‌خطر نیست.»

در حالی که جایگاه چربی‌ها و روغن‌های سالم در رژیم غذایی روزانه ما محفوظ است، او می‌گوید بهتر است آن‌ها را از طریق روغن زیتون، آووکادو، آجیل، دانه‌ها، ماهی‌های چرب و روغن‌های گیاهی و چربی‌های تک‌اشباع و چند غیراشباع دریافت کنید.

از طرفی، اگرچه ممکن است قهوه کره‌ای به شما کمک کند احساس سیری کنید، فاقد مواد مغذی است و با اینکه عملکرد شما در تمرین‌های ورزشی را بهبود می‌دهد، غذاهای سالم‌تر هم می‌توانند چنین خاصیتی داشته باشند.

چه کسانی نباید قهوه ضدگلوله بنوشند؟

قهوه کره‌ای اغلب در رژیم کتو گنجانده می‌شود؛ سبکی از رژیم غذایی که برای همه توصیه نمی‌شود.

کوپ می‌گوید: «تحقیقی وجود دارد که نشان می‌دهد روشی که مغز شما از کِتون‌ها استفاده می‌کند، می‌تواند برای افرادی که صرع دارند مفید باشد. در غیر از این مورد، شواهد مربوط به فواید سلامتی مصرف رژیم کتو برای سایر موارد به‌خوبی تایید نشده است.»

اما حتی اگر رژیم کتو کامل نمی‌گیرید، برخی از افراد هستند که نباید از قهوه ضدگلوله استفاده کنند: مبتلایان به دیابت، افرادی که مشکلات گوارشی دارند و کسانی که با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در پایان، این پرسش باقی می‌ماند که آیا مزایای کره و روغن ام‌سی‌تی برای سلامتی به این معنا است که باید اضافه کردن آن‌ها به قهوه صبحگاهی خود را در برنامه بگذارید؟ پاسخ این است که نوشیدن هرازگاه یک فنجان قهوه ضدگلوله احتمالا ضرری نخواهد داشت، اما متخصصان تغذیه در کل توصیه می‌کنند از نوشیدن این مدل قهوه صرف‌نظر کنید، چرا که برای اثبات فواید ادعایی آن تحقیقات کافی انجام نشده است.

بیشتر از زندگی